سخنگوی شورای نگهبان حسن روحانی را تهدید کرد؛ قانون اساسی ظرفیت اسیضاح رییس جمهوری را هم دارد

زیتون– عباسعلی کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان٬ با انتشار یادداشتی به در خواست رفراندوم از سوی رییس جمهوری پاسخ داد.

کدخدایی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «باید بدانیم که قانون اساسی ظرفیت‌های متنوعی در حوزه‌های مختلفی دارد که ما هم نگرانیم چرا این ظرفیت‌ها به‌درستی به‌کار گرفته نمی‌شوند، مثلاً چرا نباید #سؤال و #استیضاح در رویکرد مجلس محترم وجود داشته باشد. فارغ از نتیجه، شاید سؤال از مقامات اجرایی این فرصت را برای آنها به‌وجود آورد تا برخی دلائل کمبودها و احیاناً ناکارآمدی‌ها را، بدون توجه به مسائل سیاسی توضیح دهند و مردم نیز از مشکلات موجود مطلع شوند.»

حسن روحانی، رییس جمهوری، در سخنرانی روز ۲۲ بهمن خود خواستار آن شد تا در موضوعات مورد اختلاف بین نهادهای جمهوری اسلامی باید به همه‌پرسی مراجعه شود.

به گفته روحانی مواردی مانند «رد صلاحیت نامزدها در انتخابات و حریم خصوصی مردم» از جمله موضوعات مورد اختلاف بین نهادهای جمهوری اسلامی است و باید برای رفع این اختلاف به همه‌پرسی مراجعه کرد.

رییس جمهوری این در خواست را به استناد اصل ۵۹ قانون اساسی مطرح کرد.

کدخدایی در این باره ادامه داد: «رییس جمهور محترم همچنین پیشنهادی را مطرح فرمودند که به‌نظر می‌رسد کارشناسی نشده باشد چون که کاربرد اصل ۵۹ برای همه آشنایان به حقوق اساسی معلوم است و نیاز به بحث بیشتر ندارد. اصل ۵۹ مربوط به اعمال اختیارات قوه مقننه است. شاید آقای رئیس جمهور با اصلی دیگر آن را اشتباه کرده‌اند!»

اصل ۵۹ قانون اساسی تاکید دارد «در مسائل بسیار مهم اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.»

تاکید رییس جمهوری بر لزوم مراجعه به صندوق آرا نیز واکنش سخنگوی شورای نگهبان را در پی داشت. او در این رابطه نوشت: «دیروز در گرماگرم حضور پرشور مردم در راهپیمایی تجدید بیعت با #آرمانهای_امام_و_انقلاب، رئیس جمهور محترم در بخش پایانی سخنرانی خود نکاتی را بیان کردند که عکس العمل‌هایی سریع را در بر داشت. برخی مردم همان‌جا به من اعتراض کردند که “ضرورت طرح بحث انتخابات آن هم حدود دو سال مانده به برگزاری انتخابات توسط رئیس جمهور محترم چیست؟” که برای این بخش پاسخی نداشتم.»

عباسعلی کدخدایی همچنین رییس جمهوری مستقر را رد صلاحیت تهدید کرد و از زبان مردم نوشت: «برخی مردم همان‌جا به من اعتراض کردند، و شورای نگهبان را بابت تأیید بعضی نامزدها سرزنش، که البته من از نظر جمعی #شورای_نگهبان دفاع کردم.»

عباسعلی کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان٬ اخیرا از گسترش دامنه نفوذ «نظارت استصوابی» شورای نگهبان دفاع کرده و گفته بود که این شورا حتی پس از اعلام نتایج انتخابات نیز می تواند در مورد صلاحیت فرد پیروز اعمال نظر کند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »