ایدئولوژی ِ خودزنی!

بهروز صادقی

پرسش : ? How are you
پاسخ : ! Yes

این گفت و گو برایتان آشنا نیست؟!
حتماً هست و جالب اینجاست که میان ِ سران دو کشوری صورت گرفته که اوّلاً هیچکدام ” انگلیسی زبان ” نیستند و دوم آنکه هر دو در مقاطعی داعیه ِ غرب ستیزی داشته و دارند.

یادش بخیر سال ۶۶ که من دانشجوی سال اول پزشکی بودم و با شروع سال تحصیلی، استاد زبانم آقای بقایی( امیدوارم زنده و سالم باشند) ، با بی رحمی ِ خاصی! به زبان انگلیسی گفت و گو را شروع کردند و این موضوع برای من ِ دانشجوی شهرستانی بسیار سنگین بود. با لبخندهای سایر همکلاسی ها می خندیدم و با سکوت ِ آنها سکوت می کردم!
بعدها متوجّه شدم که خنده های اوّلین جلسه ِ کلاس ما به خاطر توصیف ِ کارتون “پسر شجاع” بوده و البته من چیزی نفهمیده بودم.
خیلی طول نکشید تا فهمیدیم دنیا دنیای زبان انگلیسی است.کتاب ها به زبان انگلیسی، مقالات به زبان انگلیسی و نام بیماری ها و داروها به زبان لاتین و انگلیسی است و دستگاه ها و آناتومی بدن و خلاصه هر چیز ِ دم ِ دست و دور دست به زبان انگلیسی است.
جالب اینجا بود که در دانشکده های فنّی و انسانی هم همینطور بود. زبان انگلیسی برای معرفّی بهتر ِ زبان ِ “فارسی”! در مجامع و کنگره ها ضروری بود(و هست) و در مجموع زبان علم و دانش در جهان همین است که هست.

به این آمارها از سایت ِ اقتصاد نیوز توجه کنید:
– ۹۲ درصد مقالات چاپ شده در جهان به زبان انگلیسی است.
– در ۴۵ کشور ِ غیر انگلیسی زبان ِ جهان در صورت تسلّط به زبان انگلیسی ، مترجم نمی خواهید.( توجه کنید که غیر انگلیسی زبان!)
– زبان رسمی سازمان ملل متحد ، شورای امنیت، ناتو، فائو و… انگلیسی است.
– ۸۰ درصد اطلاعات کامپیوترها به زبان انگلیسی است.
– انگلیسی ، زبان دوم بسیاری از کشورهای صاحب تمدن و قدیمی است مانند چین،
هندوستان ، پاکستان ، ژاپن و…

بله! می شود انگلیسی را نیاموخت! اما روز بعد نباید منتظر توییت ترامپ بود که بنویسد:
لطفا زبان انگلیسی را تحریم نکنید،
و یا اینکه بگوید :
قول می دهم به شما ۱۰۰ فروند بویینگ بدهم و یا اینکه برجام را نقض نمی کنم! خیر!
آن کسی که در محافل و مجامع جهانی متضرّر خواهد شد بازهم ما هستیم که ” ایدئولوژی خودزنی” را به عرصه ِ زبان کشانده ایم. کاری عبث و بی سرانجام که نتیجه آن سخنرانی یکی از نمایندگان دوره قبل مجلس بود که گفته بود: آقای ظریف به زبان انگلیسی در مورد برجام می گوید و می نویسد برای این که ما نفهمیم چه می کند!!

مثال دوم، در روزگاری نه چندان دور، سفیر ِ فرانسه نامه ای از ناپلئون بناپارت برای فتحعلیشاه ِ قاجار آورد که مدتی ترجمه آن به علت نداشتن مترجم مسلّط طول کشید، چندی بعد یکی از خواص دربار به شاه گفت: اعلیحضرت به سلامت باد،
” بناپارت نامی است از یوروپ ( اروپا) که اظهار چاکری کرده است!”

بسیاری از کودکان ِ ابتدایی ما شب ِ قبل از امتحان ِ ” هدیه های آسمانی” تب و لرز دارند و از تلفّظ و تکرار برخی جملات انتخاب شده عاجزند در حالیکه به آنها اجبار شده که آن جملات را بخوانند و بنویسند و حفظ کنند.
اغلب مردم کشورهای عربی ِ جنوب ایران به زبان انگلیسی مسلّطند و در واقع زبان دوم آنهاست. باید دید که آن مغز ِ متفکّری که می خواهد به زور آیه ِ شریفه” ولا تستوی الحسنه ولا السیّئه” را در ذهن یک کودک فرو کند ، آیا نمی داند بعدها در مقابل ِ حسّ ِ نفرت شکل گرفته در ذهن این کودک باید پاسخگو باشد؟

قرار است وزارت آموزش و پرورش که احتمالاً به ” وزاره التربیت الرسمیه و العمومیه!!…تغییر نام خواهد داد، آموزش زبان انگلیسی را در مقطع ابتدایی ممنوع کند. از این وزارت ِ جدید درخواست می کنیم که به عواقب کار خود بیندیشد و بداند که این روش ِ مبارزه فقط و فقط بر سر شاخ نشستن و بُن بریدن است. نه با آموزش ِ صرف و نحو ِ عالی به کودکان آنها به سمت حُجره ها خواهند رفت و نه با حذف ِ زبان انگلیسی، مُشت یا لگدی بر دهان آمریکا نواخته خواهد شد، بلکه بازنده نهایی خود ما خواهیم بود که به عنوان رئیس جمهوری در مقابل جمله:
“چطور هستید؟” ِ همتای روس خودمان بگوییم: yes و بعد از آن در همانجا و ریاکارانه ادامه دهیم که:
” وجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه!! ”

منبع: تلگرام نویسنده

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

گسترش درگیری‌های نظامی میان نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی با اسرائیل پس از حملات هفتم اکتبر حماس، خاورمیانه را در وضعیتی خطیر قرار داده است. با کشته شدن حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان و پیش

ادامه »

یکی از شبه‌استدلالهایی که طرفداران جمهوری اسلامی (مانند رضا نصری) مدعی استاندارد دوگانه غرب درباره به فروش تسلیحات جنگی به کشورهای دیگر صورت بندی

ادامه »

سخنان اخیر رضا پهلوی در محفل « شورای آمریکایی- اسرائیلی» در شهر واشنگتن حقیقتا تاسف بار و شرم آور بود.

ادامه »