واکنش‌های جهانی به اعتراضات در ایران

زیتون– پنج روز اعتراضات سراسری در ایران٬ واکنش‌های جهانی برانگیخت.

وزارت خارجه آمریکا: احتمال تحریم‌‌ افراد و نهادهای دخیل در سرکوب معترضان ایرانی

معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران و عراق خبر داد که واشینگتن به‌دنبال ایجاد یک «ائتلاف بین‌المللی» برای «حمایت از مردم ایران» است و ممکن است تحریم‌های حقوق بشری علیه مقام‌ها و نهادهای دخیل در سرکوب معترضان اجرا کند.

اندرو پیک، معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران و عراق، در گفت‌وگویی با شبکه انگلیسی‌زبان «صدای آمریکا»، گفت: «اعتراضات در ایران بیانگر آن ‌چیزی‌ست که دولت آمریکا مدت‌هاست مطرح می‌کند: مهم‌ترین قربانی دولت ایران، مردم ایران هستند.»

او همچنین تاکید کرده واشینگتن از نزدیک وقایع و رخدادهای داخل ایران را دنبال می‌کند و از دولت ایران می‌خواهد به حق مردم ایران برای انجام اعتراضات مسالمت‌آمیز احترام بگذارد، به روند آزاد اطلاعات و پرهیز از خشونت علیه معترضان مسالمت‌جو، احترام بگذارد.

این مقام وزارت خارجه ایالات متحده اظهار داشت که رکس تیلرسون، و وزارت‌خانه تحت رهبری او، با «شرکای بین‌المللی» واشینگتن، به‌طور مشخص اتحادیه اروپا در تماس هستند تا «برای حمایت از مردم ایران، ائتلافی بین‌المللی بنا کنیم.»

اتحادیه اروپا: حق تظاهرات مسالمت آمیز در ایران تضمین شود

کاترین ری٬ سخنگوی فدریکا موگرینی٬ مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا٬ خواستار تضمین حق تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان در ایران شده است.‎

کاترین ری، در حساب کاربری توییتر خود نوشته که اتحادیه اروپا تظاهرات اعتراضی در ایران را زیر نظر دارد. ما با مقام های ایران در تماس هستیم.

او اضافه کرده است که به دنبال اظهارات رییس جمهوری ایران انتظار داریم که حق تظاهرات مسالمت آمیز و آزادی بیان تضمین شود.

پنس: آمریکا «اشتباه شرم‌آور» گذشته در قبال معترضان ایرانی را تکرار نمی‌کند

مایک پنس٬ معاون رییس‌جمهور آمریکا٬ در یک پیام توئیتری نوشت: «تا زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور و من معاون رئیس‌جمهور هستم، ایالات متحده آمریکا اشتباه شرم‌آور گذشته خود را تکرار نخواهد کرد که کناری بایستد و مقاومت شجاعانه مردم ایران در مبارزه با رژیم ستمگرشان را نادیده بگیرد.»

او افزود: «مقاومت جسورانه و رو به رشد مردم ایران امروزه به همه کسانی که برای آزادی و علیه استبداد مبارزه می‌کنند امید و ایمان می‌دهد. نباید اجازه داد که آنها سرخورده شوند و اجازه هم نمی‌دهیم.»

اظهار تاسف وزیر امور خارجه بریتانیا از کشته شدن مردم در ایران

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا از کشته شدن معترضان در ایران ابراز تاسف کرده و از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است تعهدات بین المللی درباره حقوق بشر را رعایت کنند.

بوریس جانسون در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است: «ما از جان باختن افراد در جریان اعتراضات در ایران متاسفیم، و از همه افراد مرتبط می خواهیم ازخشونت خودداری کنند و تعهدات بین المللی درباره حقوق بشر رعایت شود.»

وزارت خارجه ترکیه: از اعمال خشونت پرهیز کنید

وزارت خارجه ترکیه از رویدادهای اخیر در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته است که معتقد است باید از خشونت و اعمال تحریک‌آمیز در اعتراضات ایران خودداری شود.

ترکیه همچنین خواهان اجتناب از دخالت خارجی در این وقایع شده و ابراز امیدواری کرده که تنش‌ بیشتری رخ ندهد.

وزارت خارجه روسیه: دخالت خارجی در امور داخلی ایران غیرقابل قبول است

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای به موضع‌گیری‌های اخیر واشنگتن پس از اعتراضات در شهرهای ایران واکنش نشان داد.

وزارت خارجه روسیه گفته «دخالت خارجی» در امور داخلی ایران غیرقابل قبول است.

وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده که «تظاهرات‌ها» در ایران به خشونت کشیده نشده و باعث خونریزی نشوند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »