محمود صادقی: مجلس عصاره فضائل شورای نگهبان است

زیتون– محمود صادقی٬ نماینده مجلس٬ در نطق میان دستور خود٬ مجلس را «عصاره فضائل شورای نگهبان» خواند.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در نطق امروز خود خواستار شروع «شفافیت» از مجلس شد و افزود: «آیا مجلس عصاره فضائل ملت است؟ ما عصاره فضائل شورای نگهبان هستیم. بیاییم شفافیت را از مجلس آغاز کنیم. نظام مالی مجلس، غیرشفاف است. چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانه مجلس به طور شفاف حسابرسی شود؟ آیا نمایندگان مجلس در جریان حسابرسی‌های سالانه بودجه‌ای مجلس هستید؟ چرا گزارش شفافی از حسابرسی‌های سالانه مجلس ارائه نمی‌شود؟ حسابرس‌های دیوان محاسبات هر سال بودجه مجلس را حسابرسی می‌کنند ۴۰ – ۵۰ ایراد می‌گیرند ولی رییس دیوان محاسبات همه آنها را خط می‌زند.»
اشاره این نماینده مجلس به نقش شورای نگهبان در انتخابات مجلس و گزینش نامزدهای آن٬ اعتراض برخی از نمایندگان از جمله علی ادیانی‌راد و نقوی‌حسینی را بر انگیخت.
علی ادیانی‌راد در تذکری در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس در واکنش به نطق محمود صادقی گفت: «قدر امامزاده را متولی‌اش باید نگه دارد. این ادبیات که نمایندگان عصاره فضائل ملت نیستند و عصاره فضائل شورای نگهبان هستند به چه معنی است. چقدر منطق حقوقی و استدلال محکم مبتنی بر عقلانیت بر این واژگان حاکم است.»
این نماینده مجلس یادآور شد: «اگر مجلس را عصاره فضائل شورای نگهبان می‌دانیم آیا حضور شما در مجلس مشروعیت دارد؟ آیا شرعا حق رای دادن دارید و می‌توانید در مقام مخالفت یا موافقت اظهارنظر کنید؟ وقتی ما سوگند خورده‌ایم یعنی پذیرفته‌ایم که نماینده ملت هستیم نه عصاره فضائل نهادی دیگر.»
نقوی‌حسینی نیز در اخطاری مستند به اصل ۷۹ قانون اساسی با اشاره به نطق محمود صادقی٬ گفت: «اینقدر مجلس را تضعیف نکنید، بگذارید نمایندگان اظهارنظر کنند و حرف‌شان را بزنند. مردم مذاکرات صحن علنی را گوش می‌کنند. مطالبی مطرح می‌شود، چه قضاوتی خواهند کرد.»
او افزود: «من نماینده مردم هستم و مجلس عصاره فضائل ملت ایران است. اگر کسی گفته مجلس عصاره فضائل شورای نگهبان است یعنی نمایندگان منتخب ملت نیستند.»
علی مطهری که اداره جلسه را بر عهده داشت، اجازه ادامه صحبت را به نقوی حسینی نداد و گفت که پیش از این ادیانی در اخطاری این موضوع را مطرح کرده است.
نقوی‌حسینی که خواستار ادامه صحبت خود بود با عصبانیت به سمت جایگاه هیات رییسه رفت و با فریادهای اعتراضی درخواست ادامه صحبت خود را داشت که رییس جلسه از وی خواست روی صندلی خود مستقر شود.
در ادامه مطهری گفت: آنچه آقای صادقی در نطقش بیان کرد موضوعی است که تک تک نمایندگان می‌توانند درباره آن تذکر دهند و ما باید پنج شش جلسه علنی به آن اختصاص دهیم. آقای ادیانی این موضوع را مطرح کرد و ما به ایشان جواب دادیم.
نقوی‌حسینی همچنان با فریادهای خود به تصمیم رییس جلسه اعتراض کرد و جمعی از نمایندگان نیز اطراف وی تجمع کردند.
پزشکیان٬ نایب رییس مجلس در واکنش به حواشی ایجاد شده توسط نقوی‌حسینی خطاب به او گفت: «آیا تو عصاره فضائل ملتی؟»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »