آیت الله سیستانی: تمامی تسلیحات باید تحت کنترل دولت عراق قرار بگیرد

زیتون– آیت‌الله سیستانی، از مراجع تقلید بلندپایه شیعیان٬ خواست تا تمامی گروه‌های مسلح در عراق تحت کنترل دولت این کشور باشد.
او همچنین از تمامی گروههای داوطلبی که در جنگ علیه گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) در عراق شرکت کردند، خواسته تا با دولت مرکزی همکاری کنند.
مهمترین گروه مسلح در عراق که زیر نظر دولت مرکزی این کشور نیست٬ حشد الشعبی است.
بسیج مردمی عراق یا حشد الشعبی که به بسیج عراق نیز معروف است، به نیروهای شبه‌نظامی عراق گفته می‌شود که در کنار ارتش این کشور قرار دارند و با هدف مبارزه علیه داعش سازمان دهی شده‌اند. این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده که عمدتاً گروه‌های شیعه هستند اما گروه‌های سنی مذهب و مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور دارند. بسیاری از این گروه‌های شیعه قبلاً به‌طور مستقل در عراق و به خصوص علیه نیروهای ائتلاف فعالیت داشته‌اند. در روز ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ با اکثریت آرای مجلس عراق به عنوان یک سپاه جدا از ارتش رسمیت پیدا کرد. این گروه از سوی نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر چندین بار به دست داشتن در کشتار بیرحمانه غیر نظامیان متهم شده‌است.
در سال ۲۰۱۴ و پس از سقوط موصل در ۵ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی به دستِ نیروهای داعش در واکنش به فتوای مراجع عراق به‌ویژه فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، این نیرو تشکیل شد. هدف این نیروها کمک به ارتش و نیروهای امنیتی عراق برای پاسداری از مکان‌های مذهبی و نیز مقابله با تهاجم است.
پیشتر عقیل حسینی رییس شورای بسیج عراق آن را ادامهٔ بسیج ایران توصیف کرد. به گفته او بسیج عراق با تجربهٔ بسیج ایران تشکیل شده‌است. نوری مالکی نیز در مرداد ۱۳۹۴ در مصاحبه‌ای گفته بود: «ما در ساختار بسیج عراق از بسیج ایران الگو گرفتیم.»
از سوی دیگر حشد الشعبی با شاخه برون مرز سپاه٬ سپاه قدس٬ همکاری نزدیکی داشته است.
حال پس از «اعلام رسمی سقوط داعش» و فتوای آیت الله سیستانی باید دید این گروه شبهه نظامی که از سوی برخی نهادهای بین المللی به جنایت جنگی متهم شده٬ تن به فتوای آیت‌الله سیستانی می‌دهد یا خیر.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »