اردوغان: ترکیه تحریم های ایران را نقض نکرده است

رضا ضراب اردوغان مجوز دور زدن تحریم‌های آمریکا را صادر کرده بود

زیتون– پس از آنکه رضا ضراب، تاجر ایرانی-ترک در دادگاهی در ترکیه مدعی شد که به یک وزیر سابق دولت ترکیه رشوه پرداخت کرده است، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه گفت، کشورش هیچ یک از تحریم های آمریکا علیه ایران را نقض نکرده است.
رضا ضراب، تاجر ایرانی-ترکیه‌ای روز پنجشنبه در دادگاه نیویورک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را متهم کرد که «شخصاً مجوز دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را صادر کرده است.»
به گزارش رویترز، دادستانی آمریکا، رضا ضراب، متولد ایران را متهم کرده که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به دولت و نهادهای ایرانی کمک کرده تا صدها میلیون دلار از دارایی‌های آن‌‌ها را برای دور زدن تحریم‌ها جا به جا کند.
رضا ضراب در دادگاه گفته بود که به ظفر کاگلایان، وزیر اقتصاد سابق ترکیه رشوه پرداخت کرده تا معاملات غیرقانونی طلایی را که برای دور زدن تحریم های ایران انجام می شد را تسهیل نماید.
پیشتر بکیر بوزداگ، معاون نخست وزیر ترکیه گفته بود ادعاهای ضراب در نزد دادگاه آمریکایی افترا است زیرا وی تحت فشار این اظهارات را بیان کرده است.
ضراب ابتدا قرار بود در این پرونده به عنوان متهم حاضر شود، اما اکنون به عنوان شاهد حضور یافته است.
هاکان آتیلا، معاون مدیر هالک بانک ترکیه متهم به نقض تحریم های آمریکا علیه ایران و همچنین پرداخت رشوه و پولشویی اکنون تنها متهم این پرونده است.
اقتصاددانان هشدار می دهند که این اظهارات رضا ضراب که ممکن است موجب جریمه یک یا چند بانک ترک شود، می تواند برای اقتصاد ترکیه مضر باشد.
رئیس جمهور ترکیه در اولین اظهار نظر بعد از ادعاهای رضا ضراب در دادگاه گفت، ترکیه تحریم های آمریکا علیه ایران را نقض نکرده است. «ما کار درست را انجام دادیم. ما تحریم ها را نقض نکردیم.» وی در جمع نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه گفت، در هر صورت «ما چنین تعهدی به دولت آمریکا نداده بودیم.»
ماهر اونال، سخنگوی حزب عدالت و توسعه نیز محاکمه برگزار شده در آمریکا را اقدامی علیه ترکیه دانست و اظهار داشت: «ما اجازه نخواهیم داد ترکیه توسط مردی که خود به گروگان گرفته شده، به گروگان گرفته شود.»
ضراب در جلسه دادگاه مدعی شده که در فاصله مارس ۲۰۱۲ تا مارس ۲۰۱۳ رقم ۴۵ تا ۵۰ میلیون یورو معادل ۵۳.۲ تا ۵۹.۱ میلیون دلار به اضافه حدود ۷ میلیون دلار رشوه به وزیر اقتصاد وقت ترکیه پرداخت کرده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

اردوغان: ترکیه تحریم های ایران را نقض نکرده است

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »