کاتالونیا اعلام استقلال کرد

زیتون– پارلمان ایالت کاتالونیا در واکنش به لغو خودمختاری این ایالت توسط دولت مرکزی اسپانیا، از مادرید اعلام استقلال کرد.
پس از اعلام استقلال کاتالونیا از سوی پارلمان این منطقه، مجلس سنای اسپانیا به درخواست ماریانو راخوی، نخست‌وزیر این کشور برای اعمال حاکمیت مستقیم دولت مرکزی بر کاتالونیا رأی داد.
ماریانو راخوی٬ نخست‌وزیر اسپانیا پس از اعلام استقلال کاتالونیا فورا با انتشار بیانیه‌ای از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند و متعهد شد برای اجرایی شدن قانون، تلاش خود را می‌کند.
ماریانو راخوی در توییتر نوشت: «من از اسپانیایی‌ها می‌خواهم که آرامش خود را حفظ کنند. حاکمیت قانون بار دیگر در کاتالونیا برقرار خواهد شد.»
رای‌گیری برای اعلام استقلال کاتالونیا در جلسه محرمانه پارلمان کاتالونیا در بارسلون انجام شد. تعدادی از نماینده‌های احزاب مخالف استقلال کاتالونیا، از شرکت در این جلسه خودداری کردند.
جلسه امروز پارلمان کاتالونیا با ۸۲ نماینده برگزار شد که ۷۰ تن از آنها به اعلام استقلال کاتالونیا رای مثبت دادند. پارلمان کاتالونیا ۱۳۵ کرسی دارد.
از بحران کنونی در اسپانیا به عنوان عمیق‌ترین بحران سیاسی این کشور از دهه ۱۹۷۰ به این سو، پس از احیای دموکراسی در اسپانیا، یاد می‌شود که با برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا ۹ مهر٬ شکل گرفت.
کارلس پوجدمون، رهبر دولت محلی کاتالونیا پیش از این گفته بود روند اعلام استقلال از اسپانیا را به تعویق می‌اندازد تا با مادرید مذاکره کند.
اما دولت مرکزی گفت که تا زمانی که نتیجه همه‌پرسی لغو نشود حاضر به مذاکره با مقام‌های دولت کاتالونیا نخواهد بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »