نهاد انتصابی جدید در موازات قوه مجریه شکل گرفت

زیتون– محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از تشکیل یک نهاد انتصابی دیگر در کشور در موازات قوه مجریه خبر داد.
به گفته او «هیات عالی نظارت بر سیاستهای کلی نظام» به دستور آیت‌الله خامنه‌ای و با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل خواهد شد.
بر اساس توضیحات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام این هیات عالی ۲۵ عضو دارد و وظایفی که در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد به این هیات منتقل خواهد شد.
سران قوای سه‌گانه، رئیس و دبیر مجمع با حق رای در این هیات عضو هستند و ۲۰ عضو دیگر از اعضای مجمع انتخاب خواهند شد.
محسن رضایی ارزیابی سیاستهای کلی نظام و ارائه گزارش درباره میزان اجرایی شدن سیاستها و یا برنامه‌ها و یا انحراف از آن در قوای سه‌گانه را یکی از وظایف این هیات اعلام کرده است. او تاکید کرده که تشکیل این هیات عالی بدستور آیت الله خامنه ای است؛ اما دلایل تشکیل آن، قدرت اجرایی‌اش و چگونگی نظارت بر عملکرد قوای سه گانه را توضیح نداده است. شهریور سال گذشته رهبر جمهوری در دیدار با اعضای مجمع با تاکید بر اهمیت نظر شورای نگهبان، گفته بود تشخیص مصلحت باید برای مدتی معین و موقت باشد.
با تشکیل این هیات از اهمیت و اختیار مجمع تشخیص مصلحت که پیشتر در پی در گذشت اولین رییس آن، هاشمی رفسنجانی از آن کاسته شده بود، به مراتب بیشتر کاسته خواهد شد.
مجمع تشخیص مصلحت نظام از نهادهای اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است که مهم‌ترین مسئولیتش، حل اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است. تعداد اعضای این مجمع ۴۴ نفر ثابت و ۱ نفر میهمان متناسب با موضوع جلسه است که اعضای ثابت هر ۵ سال یکبار و از طریق حکم رهبر ایران انتخاب می‌شوند. ریاست این مجمع از ابتدای تأسیس رسمی، بر عهده اکبر هاشمی رفسنجانی بود و پس از مرگ او، آیت‌الله خامنه‌ای پس از تعلل فراوان هاشمی شاهرودی را به عنوان رییس این نهاد منصوب کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »