علی لاریجانی: لغو عضویت عضو زرتشتی شورای یزد غیرقانونی است

زیتون– علی لاریجانی٬ رییس مجلس، به لغو عضویت سپنتا نیکنام٬عضور زرتشتی شورای شهر یزد٬اعتراض کرد.
او در این رابطه گفت: «از ابتدا گفتم که  این روش مورد قبول ما نیست. در گفت و گوی خود با آیت الله جنتی، دبیر محترم شورای نگهبان نیز صحبت کردم و تاکید داشتم که تشکیل شوراها باید بر اساس مر قانون باشد.»

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان درباره عضویت یک هموطن زرتشتی در شورای شهر یزد به وجود آمده که اگر حل نشود موضوع از طریق ارسال نامه به شورای حل اختلاف پیگیری می شود.

سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی که امروز توسط روزنامه شهروند منتشر شد٬ تفسیر شورای نگهبانرا  درباره «خلاف شرع» بودن نامزدی کاندیداهای غیرمسلمان در مناطقی که در اقلیت هستند٬ از جمله در مورد سپنتا نیکنام٬ عضو زرتشتی شورای شهر یزد «لازم‌الاجرا» دانست.

کدخدایی در واکنش به انتقادها از تعلیق حکم سپنتا نیکنام افزوده که تنها شورای نگهبان قادر است «خلاف شرع‌ بودن یا نبودن» مصوبه‌ای از مجلس را تشخیص دهد.

او در واکنش به انتقاد شماری از نمایندگان مجلس که به تفسیر شورای نگهبان در این زمینه انتقاد دارند نیز گفته که آنها به درستی از قوانین «آگاهی ندارند».

کدخدایی نمایندگان مخالف مجلس با این تفسیر را دارای «نگاه مصلحتی» به این موضوع معرفی کرده است و بار دیگر بر صلاحیت شورای نگهبان در این زمینه تاکید کرده و گفته که دیگران نباید به این موضوع ورود کنند.
علی لاریجانی اما در این رابطه چنین اظهار نظر کرد: «در حال حاضر نیز ورود دیوان عدالت اداری به موضوع، ورود به موقعی نبوده و این نکته را نیز به قوه قضاییه عنوان کردم.»

او همچنین گفت که «اگر این موضوع حل نشود ناچار به ارجاع آن به شورای حل اختلاف قوا برای حل موضوع هستیم.»

فروردین‌ماه سال جاری٬ تفسیر شورای نگهبان درباره تبصره ١ ماده ٢۶ قانون انتخابات شوراها از سوی احمد جنتی منتشر شد.

بر اساس این تفسیر که به استناد سخنان روح‌الله خمینی در ‌سال ۵۸ مطرح شده٬ «کاندیداتوری غیرمسلمان‌ها در مناطقی که در اقلیت هستند، خلاف شرع» دانسته شده است.

باوجود مخالفت بعضی از نمایندگان مجلس با این تفسیر و دستور علی لاریجانی٬ رییس مجلس مبنی بر اینکه «ملاک باید قانون فعلی باشد»٬ موضوع در آن زمان متوقف شد.

اما پس از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخاب دوباره سپنتا نیکنام٬ عضو زرتشتی شورای شهر یزد، دیوان عدالت اداری با شکایت علی‌اصغر باقری٬ نامزد مغلوب شورای این شهر، حکم تعلیق موقت عضویت سپنتا در شورای این شهر را صادر کرد.

این تعلیق انتقادهای بسیاری را برانگیخته٬ به طوری که غلامعلی سفید٬ رییس شورای شهر یزد اعلام کرد که تن به اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر برکناری سپنتا نیکنام نخواهد داد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »