جلال طالبانی٬‌ رییس جمهوری پیشین عراق٬ درگذشت

زیتون– جلال طالبانی از رهبران کرد و رییس‌جمهوری پیشین عراق امروز، سه‌شنبه ۱۱ مهرماه، درگذشت. او در فاصله سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ میلادی رییس جمهوری عراق و رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان و از رهبران جنبش ملی‌گرایی کرد بود.
طالبانی متولد ۲۱ آبان ۱۳۱۲ است و در پی معالجات طولانی ناشی از سکته‌ مغزی در سال ۲۰۱۲ از مقام خود کناره‌گیری کرده بود.
او در سال ۱۹۳۳ درر نزدیکی اربیل، شهری که هم اکنون مقر اقلیم کردستان عراق است، به دنیا آمد. طالبانی نخستین رییس‌جمهوری غیرعرب عراق بود که در سال ۲۰۰۵ و دو سال پس از سقوط حکومت صدام حسین به این مقام انتخاب شد. طالبانی از محبوب‌ترین چهره‌های سیاسی عراق به مام جلال مشهور بود.
جلال طالبانی در دوران ریاست جمهوری‌اش سعی کرد تا روابط با همسایگان را عادی کند.
او به همراه مسعود بارزانی از جمله کسانی بود که در سال ۱۹۹۱ میلادی مذاکره با دولت صدام حسین را بر سر خودمختاری کردستان آغاز کرد.
رییس جمهور سابق عراق که از متحدان دولت آمریکا در منطقه به شمار می‌رفت، از حامیان حمله نیروهای ائتلاف به عراق بود که در سال ۲۰۰۳ میلادی به سرنگونی صدام حسین منجر شد.
طالبانی که هنگام مرگ ۸۳ ساله داشت در بیمارستانی در شهر برلین آلمان درگذشت. وی از سال ۲۰۱۲ برای درمان به این کشور رفته بود ولی وضعیت سلامتی‌اش در روز سه‌شنبه رو به وخامت گذاشت که منجر به درگذشت او شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »