توقف پروازهای ایران و ترکیه به اقلیم کردستان

زیتون– ایران و ترکیه کردستان عراق را تحریم هوایی کردند.
شورای عالی امنیت ملی ایران، ‌امروز (یکشنبه) از بستن مرزهای هوایی ایران با اقلیم کردستان عراق به درخواست دولت مرکزی عراق خبر داد. کیوان خسروی،‌ سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، اعلام کرد که به درخواست دولت مرکزی عراق، کلیه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل و همچنین پروازهای عبوری از فضای کشورمان از مبدا اقلیم کردستان متوقف شد. به گفته خسروی با توجه به «موثر واقع نشدن تلاش‌های سیاسی خیرخواهانه ایران» و «اصرار مسوولان اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم»، مرز هوایی ایران با اقلیم کردستان کردستان عراق بسته شد.
شورای امنیت ملی ترکیه نیز اعلام کرد به درخواست دولت عراق، مرزهای هوایی‌اش را در مقابل کردستان عراق می‌بندد.
با اقدام ایران، ترکیه و دولت مرکزی عراق در بستن مرزهای هوایی خود در برابر کردستان عراق، این منطقه در محاصره کامل هوایی قرار گرفت و کردستان عراق هیچ راه و مسیری برای رفت و آمد هوایی ندارد.
شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از این اعلام کرده بود که توافقات مرزی صرفاً با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به معنای مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاههای مشترک مرزی خواهد بود. پس از آن ایران در چارچوب تامین امنیت مرزهای مشترک در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت ضدانقلاب ایرانی که در مناطقی از کردستان عراق تردد دارند به صورت جدی تجدید نظر کرده و با شیوه‌های کاملاً متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد کرد.
همچنین خبرگزاری آناتولی ترکیه امروز به نقل از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق مدعی شد ایران روستاهای مرزی این منطقه را بمباران کرده است.
آناتولی نوشت که حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق مدعی شد ایران ۶ روستا در منطقه بالکایتی و حاج عمران استان اربیل را با توپخانه هدف قرار داده است.
مقامات جمهوری اسلامی ایران اما اعلام کردند که یک روز قبل از همه‌پرسی استقلال کردستان عراق دست به انجام رزمایشی در شمال غرب ایران زده است.
حبیب شهسواری، سخنگوی رزمایش امنیتی موسوم به «محرم» گفت:‌ «رزمایش امنیتی محرم با محوریت قرارگاه حمزه سیدالشهداء در ارتفاعات اشنویه در حال انجام است.»
به گفته او، در این مرحله از رزمایش، آتش سنگین ادوات توپخانه، تک سنگین نیروهای تکاور با پشتیبانی تانک های تی ۷۲ انجام شد.
در این ارتباط ، برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از گلوله باران برخی از روستاهاى مرزى اقلیم کردستان عراق از سوی توپخانه ایران است. تاکنون مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد این گزارش‌ها اظهار نظر نکرده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »