وزیر پیشین اقتصاد ترکیه٬ متهم جدید پرونده رضا ضراب

زیتون– دادستانی ایالات متحده آمریکا، کیفرخواستی را علیه چند تن از مقام‌های ارشد پیشین در دولت ترکیه و مشاوران پیشین رجب طیب اردوغان، صادر کرده‌است. اتهام آنها کمک‌های پنهانی به دولت ایران برای دور زدن تحریم‌ها عنوان شده است.
این کیفرخواست ۱۵ شهریور ماه در دادگاهی در منهتن ثبت شده و در آن محمدظفر چاگلایان، وزیر اقتصاد پیشین، متهم به دریافت ده‌ها میلیون دلار رشوه به‌صورت نقدی و در قالب جواهرات، برای همکاری و کمک به دور زدن تحریم‌ها و پنهان کردن انتقالات مالی دولت ایران از طریق سیستم آمریکا، شده‌است.
کیفرخواست تازه بخشی از پرونده علیه رضا ضراب، بازرگان ایرانی‌ ـ ترکیه‌ای است که سال پیش بازداشت شد. او به سوءاستفاده از شبکه مالی و بانکی آمریکا برای معاملات با ایران و در نتیجه نقض تحریم‌های آمریکا علیه تهران متهم است؛ هرچند که در مراحل پیشین پرونده اتهام‌های وارد شده به خود را رد کرده است.
سلیمان اصلان، رییس کل پیشین بانک دولتی «هالک‌بانک»، لوانت بالکان، معاون او، و محمد آتیلا نیز در میان کسانی هستند که کیفرخواست تازه اتهام‌هایی را علیه آن‌ها مطرح کرده‌است. آنها نیز متهم به کمک به ضراب، در جریان سوءاستفاده و دور زدن تحریم‌ها برای نقل و انتقالات مالی دولت ایران هستند.
قاضی پرونده ضراب در آمریکا، در خرداد ماه گذشته به رودلف جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و از مشاوران دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی سال پیش، و نیز دادستان کل پیشین ایالات متحده اجازه داد، وکالت او را برعهده گیرند.
سال ۱۳۹۲ رسانه‌های ترکیه از بازداشت رضا ضراب و ده‌ها تن دیگر، از جمله مقام‌های دولتی ترک، به اتهام پولشویی و انتقال غیرقانونی میلیاردها دلار پول از ایران به ترکیه خبر دادند. در میان بازداشت‌شدگان شماری از فرزندان اعضای دولت رجب طیب اردوغان و روسای بانک‌های ترکیه‌ای، از جمله رضا اصلان نیز حضور داشتند. از این میان شماری از بازداشت‌شدگان تفهیم اتهام شدند. در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ دادستانی ترکیه اعلام کرد پرونده فساد مالی را وارد نمی‌داند و برای متهمان قرار منع تعقیب صادر کرد. در مهر ماه همان سال دادستانی ترکیه این پرونده را مختومه اعلام کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »