بانه خشمگین از کشته شدن دو کولبر

زیتون– مردم بانه در اعتراض به تیراندازی به دو کولبر و کشته شدن آنها امروز در خیابان‌های این شهر تجمع کردند.
گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده حاکی از درگیری معترضان با پلیس و نیروهای امنیتی است. آژانس خبری موکریان نیز امروز خبر از بسته شدن مغازه ها و اعتصاب در شهر بانه کردستان داد.

این تجمع در اعتراض به کشته شدن دو کولبر روز سه شنبه ۱۴ شهریور و برای دومین روز ادامه یافت.
روز گذشته دو کولبر در منطقه مرزی هدف تیراندازی نیروهای مرزی قرار گرفتند و کشته شدند. یکی از نمایندگان مجلس روز گذشته به ایلنا گفت که یکی از این کولبرها دهیار بوده است.


این تجمع از حضور خانواده این دو کولبر مقابل فرمانداری بانه شروع شده است.

روز دوشنبه ۱۳ شهریور، در پی تیراندازی نیروهای هنگ مرزی بانه به کولبران،‌ دو تن به نام‌های «حیدر فرجی» ۲۱ ساله و «قادر بهرامی» ۴۵ ساله کشته شدند که یکی از آنها دهیار شهرستان بانه بوده است.
در اعتراض به این حادثه، خانواده‌های کولبران و مردم محلی بانه روز دوشنبه در مقابل فرمانداری بانه تجمع کردند و خواستار رسیدگی فرمانداری بانه به این موضوع شدند.

تجمع‌کنندگان معتقدند از آنجا که فرصت اشتغال شایسته در مناطق مرزی کردنشین محدود است و جوانان از سرِ ناچاری به کولبری روی می‌آورند، امنیت کولبران باید حفظ شود.

کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران با اعلام اینکه مردم بانه کسب و کارشان را تعطیل و تجمع اعتراضی برگزار کردند، نوشت: «معترضان خواستار توقف تیراندازی به کولبران و برکناری فرماندار بانه شدند.» معترضان فرمانداری بانه را متهم کرده‌اند که برای متوقف‌کردن تیراندازی به کولبران «کوتاهی» کرده است.

محسن بیگلری، نماینده بانه در مجلس، به ایلنا گفت: «از تمام مراجع قضایی در سطح ملی پیگیر موضوع هستم. حتی خواستار برگزاری جلسه شورای تامین شهرستان شده‌ام و از قوه قضائیه و سایر نهادهای ذیربط نیز خواسته‌ام که موضوع را رسیدگی کنند تا حق این دو کولبرِ مظلوم ضایع نشود».

وی خواستار برخورد شدید با عاملان حادثه تیراندازی به این دو کولبر شد و گفت که آنها باید «به اشد مجازات محکوم شوند.»

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه درباره کشته شدن دو کولبر گفت: «اطلاعات دقیقی درباره این موضوع ندارم اما قطعا پیگیری‌های لازم را در دولت انجام می‌دهیم.»

اکبر جوهری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان نیز ظهر امروز با اشاره به تشکیل پرونده قضایی در مورد کشته شدن دو کولبر گفت: «تحقیقات آغاز و متهمین بازداشت شدند.»

به گزارش میزان، جوهری با اشاره به اینکه محموله این کولبران مواد محترقه بوده است، گفت: «در این زمینه پرونده قضایی در سازمان قضایی تشکیل، تحقیقات در حال انجام و متهمین شناسایی و بازداشت شده ‌اند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »