واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به حکم محمدعلی طاهری

???? همه علیه حکم اعدام

زیتون– صدور مجدد حکم اعدام برای محمدعلی طاهری٬ موجب واکنش کاربرای فارسی زبان شبکه‌های مجازی شد؛ اما این بار نه فقط از سوی شاگردان و معتقدانش که حتی منتقدان پایه‌گذار عرفان حلقه نیز معترض به صدور حکم اعدام برای کسی بودند که جرمش تنها اندیشه است.
محمدعلی طاهری در سال ۱۳۸۰ مؤسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» تأسیس کرد که در آن به فعالیت‌هایی مربوط به «طب مکمل ایرانی، فرادرمانی و ساینتولوژی» می‌پرداخت. او ده سال بعد از آن بازداشت و به اعدام محکوم شد. این حکم اما در دیوان عالی کشور نقض و برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض در دادگاه انقلاب ارجاع شد.
شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب نیز اما مجددا حکم اعدام او را صادر کرده است. آن هم در حالی که محمود علیزاده‌طباطبایی بهمن ماه سال گذشته خبر داده بود که قرار منع تعقیب موکلش از اتهام‌های «سب‌النبی»، «ارتداد» و «ارتباط با چریک‌های فدایی خلق» صادر و قطعی شده است.
هواداران محمدعلی طاهری در سال‌های اخیر چندین تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند و تعدادی از آن‌ها بازداشت و زندانی شده‌اند. عده‌ای دیگر نیز در حمایت از استادشان٬ خود را به زندان‌ها معرفی کرده‌اند. امروز نیز ساعتی پس از اعلام خبر صدور حکم اعدام عکس‌هایی منتشر شد که حکایت از تجمع اعتراضی دوباره تعدادی از هواداران کفن پوش محمدعلی طاهری در مقابل دادگاه انقلاب دارد.
منتقدین صدور چنین احکامی در فضای مجازی با هشتگ #طاهری نسبت به صدور چنین احکامی اعتراض خود را نشان دادند.

عده‌ای از کاربران فضای مجازی «اعدام بر اساس اندیشه» را قرون وسطایی خواندند.

محمدعلی ابطحی٬‌ رییس دفتر محمد خاتمی در دولت اصلاحات در مورد صدور این حکم نوشت: «اگراعدام #طاهری برای اعتقاداتش باشدیاد آوردادگاه‌های انگیزاسیون است. وقتی به افراد صاحب مکتب برخورد شده است، افکار صاحب مکتب جاودانه ترمی شود

فردی دیگری توییت کرد: «امروز بار دیگر شاهد صدور حکمی قرون وسطایی بودیم. اعدام یک انسان به جرم عقیده!!»

دیگرانی نیز بودند که با تکیه بر آزادی اندیشه با صدور چنین احکامی مخالفت کردند.

کاربری توییت کرد: «#طاهری را نه میشناسم و با عقایدش آشنایی خاصی ندارم، ولی اساسا جان آدمها را مقدس ترین چیز در تمام دنیا میدانم.»

فردی با نام کاربری آرش نیز نوشت: «اعدام و ایجاد محدودیت براى امثال #طاهـرى نعمت ماندگارى میاره، اینها رو باید رسوا کرد، با بحث، با فکر با کلام نه با اعدام»

کاربر دیگری در حساب توییتری‌اش نوشت: «من نه از #عرفان_حلقه اطلاع دارم نه #طاهری رو میشناسم ولی چرا یه انسان باید به خاطر عقیدش محکوم بشه به اعدام چرا؟!»

عطیه میری توییت کرد:«مهم نیست باهاش هم عقیده هستیم یا نه، مهم اینه که با اعدام #طاهری حق آزادی عقیده میمیره! #محمدعلی_طاهری #الف_مثل_استاد #ننگ»

این بار اما منتقدان محمدعلی طاهری نیز پا به میدان گذاشتند و به اعدام او اعتراض کردند.

ساجده در این باره نوشت: «کاری ندارم عرفان حلقه چقدر محلی از اعراب داره ولی کسی آزاری از این تفکر ندیده که حکم اعدام #طاهری ذره ای قابل پذیرش باشه.»

کاربر دیگری نیز توییت کرد: «قطعا راه از بین بردن خرافات اعدام نیست، بالا بردن سطح معلومات عمومی جامعه راه حل بهتری است. #طاهری»

پویابزرگ نیز در حساب کاربری توییترش نوشت: «عرفان کیهانی قطعا انحرافه. شیوه تبلیغ شبکه‌ای اون هم بد. اما برای مقابله با یک انحراف احمقانه، #اعدام افراد، درست نیست. #طاهری #عرفان_حلقه»

صدور این حکم اما موافقانی نیز داشت.

سجاد کمالی در دفاع از اعدام محمدعلی طاهری توییت کرد: «تو مملکتی که داعشی میشه زندانی عقیدتی تحزیه طلب میشه زندانی قومیتی بعید نیست به متجاوز به عنف بگویند اندیشمند و این حرفا #طاهری»

فاضل محمودی نیز توییت کرد: «افرادی رو از دوستان موثق شنیدم که بوسیله عرفان حلقه چه سواستفاده های که نکردن! #طاهری»

این حکم با اعتراضات بین المللی نیز مواجه است. سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۱۴ تیر، از احتمال صدور مجدد حکم اعدام، برای محمدعلی طاهری خبر داده و از مقامات ایرانی خواسته بود تا این زندانی عقیدتی را بی‌قید و شرط آزاد کند. صدور و اجرای چنین احکامی٬ بدون شک راه را برای ورود ایران به جامعه جهانی سخت‌تر خواهد کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به حکم محمدعلی طاهری

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »