دستغیب خواستار نظر فقهی مراجع تقلید در مورد حصر شد

زیتون– علی‌محمد دستغیب، از مراجع تقلید شیعیان، در نامه‌ای خطاب به دیگر مراجع تقلید در شهرهای نجف، قم و سایر شهرها با تاکید به نقش مراجع در بحران‌ها، نظر فقهی آنان را درباره حصر بی‌محاکمه و هفت‌ساله رهبران «جنبش سبز» جویا شد.
جصدر این نامه با اشاره اینکه «فقها همیشه در طول تاریخ ملجا مردم و راه‌گشای امور بوده‌اند» از مراجع تقلید خواسته شده تا نظر فقهی خود را نسبت به هفت سال حصر «رهبران جنبش سبز» را اعلام کنند.
دستغیب در این نامه تاکید کرده که از نظر او «بر طبق موازین شرع، حبس و حصر بدون محاکمه و ارائه دلایل از متهم، شرعی نمی‌باشد و ظاهرا حصر در کنار حبس موضوعیتی ندارد.»
متن نامه آیت‌الله‌العظمی دستغیب که توسط وب‌سایت کلمه منتشر شده، به شرح زیر است:
حضور محترم مراجع معظم و معزز تقلید (اعم از نجف اشرف و قم و سایر شهرستان‌ها)
حضرات آقایان فقها همیشه در طول تاریخ ملجا مردم و راه گشای امور بوده‌اند. از طرفی دیگر توجه دارید که اسلام و احکام آن بن‌بست ندارد و در تمام موارد و همه موضوعات حکم شرع واضح و روشن است.
به سمع مبارک همه شما رسیده است که حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی کروبی و سید محترم فرزند زاده حضرت موسی بن جعفر علیه السلام جناب آقای میر حسین موسوی و همسرشان به اتهام شرکت در راهپیمایی سال ۱۳۸۸ (در اعتراض به نتایج انتخابات) بدون حکم دادگاه صالحه و شنیدن دفاعیات آنان محکوم به حصر شده‌اند.
قریب هفت سال است این سه بزرگوار در منزلشان تحت مواظبت‌های شدید توسط نظامیان محصور هستند. لذا مردم امیدوارند حضرات آقایان مراجع معظم و معزز، نظر شریف فقهی‌شان را در این مورد روشن کنند.
ضمنا به نظر حقیر بر طبق موازین شرع، حبس و حصر بدون محاکمه و ارائه دلایل از متهم، شرعی نمی‌باشد و ظاهرا حصر در کنار حبس موضوعیتی ندارد.
به امید جواب شرعی از حضرات آیات عظام.
والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته
سیدعلی‌محمد دستغیب
۱۳۹۶/۵/۲۸

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »