واکنش عراقچی به تحریم‌های جدید آمریکا

زیتون– عباس عراقچی،معاون وزیر امور خارجه ایران، در مورد اقدام شب گذشته مجلس نمایندگان آمریکا در تحریم ایران گفت اقدامی که در کنگره آمریکا در حال انجام است و قانونی که علیه ایران،‌ کره شمالی و روسیه در حال تصویب است یک اقدام خصمانه کاملا روشن و بین علیه جمهوری اسلامی ایران است.
مجلس نمایندگان آمریکا روزگذشته (سه شنبه) به اتفاق آرا طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی را تصویب کرد. اعضای مجلس نمایندگان با ۴۱۹ رای موافق در مقابل سه رای مخالف این طرح تحریمی را تصویب کردند. این طرح نسخه تازه ای از طرح سنای آمریکا است که در ۲۵ خردادماه با ۹۸ رای موافق تصویب شد.
او تاکید کرد که این اقدام آمریکا با واکنش قطعی جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شود. به گفته عراقچی ایران در طول سال‌های گذشته همواره با این گونه اقدامات خصمانه از طرف آمریکا،‌ کنگره و دولت آن کشور مواجه بوده‌ و اختصاص به دولت فعلی و قبلی آمریکا هم ندارد.
عراقچی تایید کرد «قانونی که در کنگره آمریکا در حال تصویب است، تحریم موضوعی جدیدی وضع نمی‌کند و جمع‌بندی تحریم‌های گذشته آمریکا در حوزه‌های غیر هسته‌ای است.» با این حال او در ادامه گفت: «با این حال این اقدام می‌تواند اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار دهد و بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران را از برجام کاهش دهد. به همین جهت ناسازگار با بندهای مختلف برجام است که در آن آمریکا متعهد شده که برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کند و از هرگونه اقدامی که اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار می‌دهد خودداری کند. این‌ها جزء تعهدات آمریکاست.»
ترامپ نیز دیروز همزمان با تصویب طرح تحریم‌ها علیه ایران، روسیه و کره شمالی در مجلس نمایندگان، در سخنانی در اوهایو به ایران به خاطر به چالش کشیدن اجرای توافق برجام هشدار داد.
این هشدار در حالی است که ترامپ پیشتر بارها نارضایتی خود را از برجام به صراحت اعلام کرده و این توافق را یک فاجعه در تاریخ دیپلماسی آمریکا خوانده است.
رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد که اعلام پایبندی ایران به توافق برجام، اشتباه است؛ چرا که به رغم تردیدهایی که وجود دارد آمریکا آنچه را که طرف ایرانی گفته قبول کرده است.
ترامپ پیشتر در مصاحبه ای با نشریه وال استریت ژورنال نیز گفته بود که فکر نمی کند در ضرب الاجل ۳ ماه آینده بار دیگر پای‌بندی ایران به توافق برجام مورد تایید آمریکا قرار بگیرد.
دولت آمریکا اقداماتی چون توسعه برنامه‌های موشکی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی در حمایت از دولت سوریه و گروه حزب الله لبنان را ناقض روح برجام تفسیر می کند. ایران نیز متقابلا تحریم های آمریکا را ناقض روح برجام می خواند.
ترامپ گروهی را مامور بازنگری سیاست دولت آمریکا در قبال ایران کرده است و گفته می شود این گروه که در بیرون وزارت امور خارجه آمریکا متمرکز هستند و بیشتر به مقامات و مشاوران امنیتی ترامپ وابسته اند، قرار است تا پیش از ۳ ماه آینده گزارشی کامل را درباره رویکرد و استراتژی دولت ترامپ در قبال ایران به رییس جمهور تقدیم کنند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »