وزیر دفاع آمریکا: نباید باعث اتحاد مردم و حکومت ایران شد

زیتون– جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، ضمن تایید تمایز بین مردم ایران و حکومت جمهوری اسلامی خواست تا رویکردی در پیش گرفت نشود که مردم ایران را با حکومت نامحبوب این کشور متحد کند.
جیمز متیس در مصاحبه‌ای با آیلندر، یک نشریه دانش آموزی در حومه سیاتل در ایالت واشینگتن، در پاسخ به سوالی در خصوص امکان بهتر شدن روابط ایران و آمریکا گفت:« تا زمانی که مردم ایران این حکومت دینی را تغییر بدهند و از شر کسانی که به مردم می گویند چه کسانی می‌توانند کاندید بشوند و چه کسانی را باید انتخاب کنند خلاص شوند، این مساله خیلی، خیلی دشوار خواهد بود.»
وزیر دفاع آمریکا در بخشی دیگر از این گفت‌وگو که توسط بی‌بی‌سی فارسی باز نشر شد، تاکید کرد که جمهوری اسلامی «رژیمی است که عواملش را مانند حزب‌الله لبنان وادار می کند تا اسرائیل را تهدید کند، یا نخست‌وزیر سابق لبنان را به قتل برساند و توریست‌های اسرائیلی را بلغارستان بکشد.»
به گفته جیمز متیس مسلما مشکل، مردم ایران نیستند بلکه این رژیم (ایران) است که عواملش را می‌فرستد سفرا را در واشینگتن یا پاکستان به قتل برسانند. این رژیم (ایران) است که موشک در اختیارحزب الله لبنان یا حوثی ها در یمن قرار می دهد.
وزیر دفاع آمریکا همچنین در خصوص ویژگی‌های حکومت ایران توضیح داد: «این یک رژیم قاتل است، شمار زیادی ازایرانی‌ها را کشته است و جوانان بسیاری را که در جریان انقلاب سبز (جنبش سبز) در چند سال پیش علیه آنها دست به تظاهرات زدند، زندانی کرد.»
جیمز متیس در ادامه خواست تا مردم ایران را با این رژیم نامحبوب متحد نکنند. او در ادامه تاکید کرد: «برای این که اگر شما به هر دو فشار وارد کنید، در نتیجه آنها کنار هم قرار خواهند گرفت. ما می بایست اطمینان حاصل کنیم که مردم ایران بدانند ما هیچ گونه اختلاف و درگیری با آنها نداریم. من از اینجا آغاز خواهم کرد.»
در بخش دیگری از مصاحبه وزیر دفاع آمریکا به نقش ایران در خاورمیانه پرداخته و گفته است که بشار اسد الان تنها به دلیل ایران در قدرت است. روسیه در شورای امنیت مانع قطعنامه‌های این شورا می‌شود و بشار اسد تاکنون صدها هزار شهروند سوری را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است، تنها دلیلش ایران است.
به گفته ماتیس در خاورمیانه از قاهره تا تل آویو تا ریاض از عرب گرفته تا یهودی همه ایران را بزرگترین عامل بی ثباتی منطقه می‌دانند. او تاکید کرد که اگر حمایت نظامی ایران و وتوی روسیه و همچنین حمایت نظامی کنونی روسیه نبود، همان پنج سال پیش مردم سوریه بشار اسد را از قدرت به پایین می‌کشیدند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »