نقش ترامپ در گسترش نفوذ مسیحیان تندرو در ارتش آمریکا

اطلاعاتی که نهادی به نام «سازمان آزادی مذهبی و اقلیت‌های دینی ارتش» به صورت انحصاری در اختیار روزنامه «نیوزویک» قرار داده، نشان می‌دهد پس از انتخاب دونالد ترامپ به سمت ریاست جمهوری تبلیغ مسیحیت و تعصب دینی در ارتش امریکا چنان شدت یافته که بیم آن می‌رود این معضل تبدیل به یک تهدید ملی شود.

وکیل مایکل وینستین، عضو سابق نیروی هوایی ارتش امریکا و بنیانگذار سازمان آزادی مذهب ارتش (MRFF) مدعی است تعداد شکایات نظامیان به این سازمان اعم از زن و مرد در مقایسه با نوامبر سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

بخش عمده این اعتراض‌ها از جانب اقلیت‌های دینی از جمله مسیحیان کاتولیک، یهودیان، مسلمان‌ها، و لاییک‌ها صورت گرفته است.

شکایت‌ها حاکی از این است که اخیراً برنامه‌های روان‌درمانی و مشاوره خانواده و ازدواج در ارتش به شدت با آموزه‌های مذهب پروتستان آمیخته شده‌اند. این امر نقض قانون اساسی امریکا است؛ شعارهای ضدیهودی و ضد هم‌جنس‌گرایی، پوسترها، نشانه‌ها و قلدرمآبی‌های بی‌پرده، معلمانی که تلاشی در پنهان کردن گرایش‌های ضد اسلامی و اسلام‌هراسی خود ندارند، افزایش چشمگیر تبلیغ مسیحیت در پایگاه‌های نظامی و فشار بر تازه‌سربازها و نیروهای رده‌پایین‌تر برای گرویدن به مسیحیت فاندامنتالیست.

وینستین به روزنامه نیوزویک گفت:«با افتادن مقام فرماندهی ارشد نیروهای مسلح به دست ترامپ، سازمان ارتش سکولار با سیل بی‌سابقه‌ای از اعتراضات اعضاء اعم از نظامی و غیرنظامی در خصوص افزایش تعصبات مذهبی در پایگاه‌های نظامی روبرو شده، و بیشتر این اعتراضات از سوی مسیحیان غیرفاندامنتالیستی است که از سوی مافوق‌های خود به “مسیحی واقعی نبودن” متهم می‌شوند.»

وی در ادامه افزود برخی اعضای غیررسمی یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش مدعی شده‌اند پرزیدنت ترامپ قصد دارد بندی به سیاست‌های سازمان نیروی هوایی ارتش امریکا اضافه کند که بر آن اساس «یهودیان بی‌خدا» برای پیوستن به این نیروها و یا ترفیع گرفتن، باید با رفتار عینی خود ثابت کنند که دست کم به «انجیل عیسی مسیح»م اعتقاد دارند.

در یکی دیگر از پایگاه‌ها، همسر یکی از افسران نیروی دریایی که برای خدمات خود در ارتش مدال افتخار به دست آورده می‌گوید همسرش به خاطر بر سر داشتن نوعی کلاه مردانه مخصوص مسلمان‌ها توسط همکارانش دوره شده و در حالی که آب‌دهان به سمتش پرت می‌کرده‌اند، او را متهم کرده‌اند که یک امریکایی واقعی نیست بلکه تروریست و جاسوس است.

در هر دو مورد قربانی‌ها به واسطه ترس از انتقام و عمل متقابل، از شکایت به مافوقشان صرف‌نظر کرده و به سازمان آزادی مذهبی ارتش شکایت کرده‌اند. سازمان هم شکایات رسمی را به پایگاه‌ها اعلام کرده و به موضوع رسیدگی کرده است.

در اقدام اخیر دیگری ارتش هزاران زوج شرکت‌کننده در یک برنامه تحکیم بنیان خانواده‌ به نام «پیوندهای استوار» را واداشته تا در جلسات نیایش مذهب پروتستان شرکت کنند. از سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۷۰۰۰ زوج در این برنامه شرکت کرده‌اند. به تاریخ ۱۹ مه امسال، فرمانده تیپ گارد هوایی ملی، کریستین روفرانو، در ایمیلی به سازمان آزادی مذهبی ارتش گزارش کرد که شکایت‌هایی در این خصوص دریافت کرده و افزود که فرماندهی گارد در صدد بازنگری و فسخ این قانون است.

شکایات بسیار دیگری هم دریافت شده که متأسفانه به آنها رسیدگی نشده است. به عنوان مثال سی و شش نفر از اعضای AFGSC –سازمانی با بیش از ۳۱۰۰۰ نفر پرسنل واقع در پایگاه هوایی بارکس دیل در لوییزیانا، که مسئولیت موشک‌های بالستیک هسته‌ای قاره‌پیما، بمب‌افکن‌های نیروی هوایی و سازماندهی و نگهداری تجهیزات هسته‌ای ارتش را بر عهده دارد- به گنجاندن اجباری دعا و نیایش در برنامه‌های «سال خانواده» معترض شدند.

در ماه مارس هم بیش از صد نفر از نظامیان به نطق ارتشبد جولی بنتز، قائم مقام سازمان مشترک تهدید-دفاع نظامی، در گردهم‌آیی پنجاه و ششمین سالانه نیایش تگزاس اعتراض کردند. وی در بخشی از نطق خود گفته بود: «اما مهم‌ترین امتیاز من این است که امروز اینجا در مقابل خدا و سرور خود ایستاده‌ام، و تمام اعضای سازمانم را هم با خود به پای تخت سلطنتش می‌آورم تا برایشان طلب رحمت، محافظت، عشق برای خود و خانواده‌هاشان، و تمام مشکلات و نگرانی‌های روزمره‌شان داشته باشم.»

از جمله افرادی که به این نطق اعتراض کردند یکی از فرماندهان ارشد ارتش است که در نامه خود به سازمان آزادی مذهبی ارتش نوشته است:«به عنوان کسی که بیش از بیست و پنج سال در لباس رسمی در بخش‌های مختلف ارتش –ازجمله سازمانی که این خانم در حال حاضر قائم مقام آن است- خدمت کرده، نمی‌توانم پیامی نامناسب‌تر و مبهوت‌کننده‌تر از این متصور شوم.»

در ماه فوریه انجمن حقوق مدنی امریکا از سازمان استخدامی نیروی دریایی ارتش خواست به یهودیان و سایر اقلیت‌های مذهبی اجازه دهند در جشن شب سال نو تمثال‌های مذهبی خودشان را هم به سایر تزئینات اضافه کنند، اما مقام قضایی سازمان با نابهنگام خواندن این درخواست از رسیدگی به آن سر باز زد.

در واقع چندی است که این روابط دوستانه و تنگاتنگ بین جنگنده‌های ارتش امریکا و مسیحیت جریان دارد. در سال ۲۰۰۷ بازرس سازمان دفاع ملی در گزارشی در خصوص افسران سازمان ملی آنها را متهم کرد که با ترویج و تبلیغ ویدئویی برای سازمانی به نام «سفیر مسیحیت» از اختیارات خود سوء استفاده کرده‌اند. این سازمان که در واشنگتن واقع شده و از سازمان‌های مهم در ترویج و تبلیغ مسیحیت است، وب‌سایت خود را به گونه‌ای طراحی کرده که به نظر می‌رسد یکی از سازمان‌های دولتی امریکا است.

اگرچه مسیحیان فاندامنتالیست از لحاظ تعداد به وضوح در اقلیت هستند، اما وابستگانی در مناصب مهم و قدرتمند دارند، خصوصاً در پایگاه های اطراف واشنگتن دی سی و کولورادو اسپرینگز که زادگاه نیروی هوایی ارتش امریکا به شمار می رود.

بذرهای مسیحیت بنیادگرا از مدت‌ها پیش در میان اعضای ارتش امریکا پاشیده شده؛ این أفراد که بعضاً مسیحیان سلطه‌گرا یا طرفدار بازسازی مسیحی هم خوانده می‌شوند، اعتقاد دارند که در جنگ علیه اسلام “مسیح جنگجو” پشتیبان آنهاست. آنها می‌خواهند سلطنت خدا را بر زمین حاکم کنند و کارشان را از کشور خودشان امریکا شروع می‌کنند و می‌توان حدس زد که مخالف سرسخت گرایشات هم‌جنس‌خواهانه و حضور زنان در ارتش باشند.

در سال ٢٠٠۵ وینستین سازمان آزادی مذهبی و اقلیت‌های دینی را با هدف مبارزه با این جریان بنیاد گذارد تا از حق آزادی مذهب در میان رده‌های ارتش دفاع کند. تاکنون بیش از ۵٠٠٠٠ شکایت به این سازمان ارجاع شده که بخش عمده آنها شکایات ایمان‌داران معتقد به مذهب پروتستان است که از طرف تندروهای هم‌مذهب خود مورد آزار قرار گرفته‌اند. أز نوامبر سال گذشته افزایش چشمگیری هم در مخالفت با یهودیت و حمله به سایر أقلیت‌های مذهبی به چشم می‌خورد.

بر اساس تخمین‌های سازمان آزادی مذهبی بیش از ٨۴٪‏ اعضای ارشد ارتش معتقدین به لزوم تبلیغ مسیحیت هستند و از این تعداد حدود ثلث آنها فاندامنتالیست به شمار می‌روند. بنابر تعریف این سازمان، فاندامنتالیست‌ها یا بنیادگراها افرادی هستند که در تبلیغ مسیحیت خود را ملزم به رعایت قوانین ایالات متحده از جمله قانون أساسی یا هرگونه قانون و بخش‌نامه داخلی نمی‌دانند.

مسیحیان راستگرا و إفراطی تلاش دارند ترامپ را به رغم تصویر عمومی‌ای که از او به عنوان فردی افسارگسیخته و عیاش، بی‌توجه به أصول مذهبی با سه ازدواج شکست خورده وجود دارد، به عنوان ناجی مسیحیت به مردم تحمیل کنند. آن طور که از شواهد پیداست انتخاب فردی طرفدار تبلیغ و گسترش مسیحیت به عنوان معاون اول، و وارد کردن حداقل نه نفر از هم‌مسلکان او در کابینه باعث شده مسیحیان افراطی بر همه نگرانی‌های خود در خصوص زندگی خصوصی آقای ترامپ غلبه کنند.

هفته گذشته جیم بکر، مبلغ مسیحی خلع شده و مجرم سابقه‌دار که خود به داشتن روابط آزاد و بی‌بند و بار شهرت دارد، ادعا کرد منتقدین ترامپ در واقع همان نیروهای ضد مسیح هستند. بکر، که چندی است دوباره به تبلیغ مسیحیت در شبکه‌های تلویزیونی مشغول شده، گفت:
«به نظر می‌رسد نوعی نفرت در میان مردم جریان دارد و این نفرت یک نیروی شیطانی است. اگر می‌خواهید نیروی ضدمسیح را بشناسید، کافی است به مردم امریکا نگاهی بیندازید. به فحاشی و تمسخرشان، به نوع کلامشان و به نفرتشان از ترامپ. این همان ضدیت با مسیح است».

وینستین همچنین ده‌ها ایمیلی را به روزنامه نیوزویک نشان داد که اعضای کنونی و سابق ارتش برایش فرستاده‌اند؛ ایمیلی‌هایی سرشار از نفرت که برایش آرزوی مرگ و رفتن به جهنم می‌کنند. وی معتقد است پیروزی‌های کوچکی مثل پرونده «پیوندهای استوار» برای خنثی کردن جریان فکری‌ای که در رده‌های بالا شکل گرفته و بنیادگراهای رده‌های میانی و پایینی را هم تحت تأثیر خود قرار داده، کافی نیست.
وینستین می‌گوید:«با افتادن فرماندهی ارشد به دست ترامپ، نزاع شدیدی در گرفته. مثل اینکه کلانتر جدیدی وارد شهر شده که مردان سفیدپوست دوستدار زنان و طرفدار بنیادگرایی مسیحی را به همه ترجیح می‌دهد. تعصبات مذهبی ترامپ و اطرافیانش بنیادگراها را به گونه‌ای تشجیع و جسور کرده که از دید MRFF این موضوع تبدیل به تهدیدی جدی علیه امنیت ملی شده است.»

منبع: نیوزویک  | ترجمه: زیتون

لینک  در منبع اصلی:

http://www.newsweek.com/christian-fundamentalists-us-armed-forces-national-security-threat-613428

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »