دولت استرالیا محکوم به پرداخت جریمه به پناهجویان محبوس در جزایر مانوس شد

زیتون– دادگاهی در استرالیا دولت این کشور را موظف کرده تا به ۱۹۰۵ نفر از پناهجویان و پناهندگان این کشور بیش از ۷۰ میلیون دلار استرالیایی (برابر با ۵۳ میلیون دلار آمریکا) خسارت بپردازد.
این جریمه به دلیل خسارت های ناشی از  بازداشت غیرقانونی پناهجویان در استرالیا و نگه داشتن آنها در «شرایط خطرناک و آسیب‌زننده» در جزیره مانوس پرداخت می‌شود؛  هر کدام از پناهجویان و پناهندگان قرار است هر یک حدود ۲۸ هزار دلار آمریکا خسارت مالی دریافت کنند.
دولت استرالیا از مدت‌ها پیش شماری از پناهجویانی را که غیرقانونی وارد آب‌های این کشور شده‌اند، بازداشت کرده و در اردوگاه‌هایی واقع در جزایر دوردست اقیانوس آرام، نظیر مانوس در کشور پاپوآ گینه نو و نائورو نگهداری می‌کند.
یشاکی اصلی این پرونده یک ایرانی مسیحی ۳۵ ساله به نام مجید کَماسایی است که به نمایندگی از جمع کثیری از پناهجویان و پناهندگانی که پیش از این در بازداشتگاه‌های جزیره‌ای محبوس بوده‌اند علیه دولت استرالیا طرح دعوی کرده بود. این پناهجوی ایرانی با تاکید بر این‌ که وضعیت او و دیگر پناهجویان در بازداشتگاه جزیره مانوس «خفت‌بار و بی‌رحمانه» بود گفت که حکم صادره در دادگاه، به‌ رسمیت شناختن رنج‌هایی است که پناهجویان در جزیره مانوس و دیگر بازداشتگاه‌ها کشیده‌‌اند.
در جریان روند دادرسی این پرونده، بیانیه‌های ۲۰۰ شاهد و ۲۰۰ هزار سند و مدرک مرور شده و بیش از ۵۰ جلسه دادگاه برگزار شد.
در این روند قضایی، جزئیات «بدرفتاری‌ها» از زبان محبوسان و شهادت مأموران بهداشتی و امنیتی بازداشتگاه‌ها بررسی شده است.
بنا بر حکم دادگاه، دولت استرالیا و پیمانکارانی که مدیریت بازداشتگاه‌ها را برعهده دارند همچنین موظف شده‌اند تا تمامی هزینه‌های این پرونده قضایی را به شاکیان بپردازند.
استرالیا قراری با ایالات متحده برای انتقال پناهجویان از مانوس به آمریکا امضا کرده اما این قرار شامل همه پناهجویان این اردوگاه نمی‌شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »