تایید اروپا و کشورهای عربی

بررسی ابعاد حمله موشکی آمریکا به سوریه

زیتون- فرماندار استان حمص اعلام کرد که حمله‌ سحرگاه امروز (جمعه) آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات در خاک سوریه، تلفات غیرنظامی داشته است.
فرماندار حمص در گفت‌وگو با شبکه‌ی المیادین لبنان، از کشته شدن پنج تن در جریان این حمله خبر داده است. از این پنج تن، دو نفر غیرنظامی بوده‌اند.
خبرگزاری دولتی سوریه اما تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی را ۹ تن از جمله چهار کودک اعلام کرده است. خبرگزاری‌های روسی نیز می‌گویند چهار نظامی سوری کشته، شش تن مجروح و دو تن مفقود شده‌اند.
ارتش ایالات متحده آمریکا اعلام کرد در پاسخ به حمله شیمیایی ادعایی در “خان شیخون” با ۵۹ موشک “تام هاوک”به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه حمله کرده است. منابع خبری مختلف اما تعداد موشک‌های شلیک‌شده به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص را بین ۵۰ تا ۷۰ عدد ذکر کرده‌اند.
آمریکا گفته است این بمباران در واکنش به استفاده دولت بشار اسد از سلاح شیمیایی صورت گرفت. دولت ترامپ، دولت بشار اسد را مسوول حمله شیمیایی اخیر در سوریه می‌داند، اما دمشق این موضوع را تکذیب می کند.
بشار اسد، رییس جمهوری سوریه اقدام آمریکا را «تجاوز» و «رفتاری نابخردانه و غیرمسئولانه» توصیف و اعلام کرده است که «تجاوز آمریکا اراده ما را برای درهم کوبیدن تروریست‌ها و بالا بردن روند حمله به آن‌ها در هر جایی که باشند، بیشتر کرده است.»
وزیر امور خارجه روسیه ضمن «تجاوزکارانه» خواندن حمل واشنگتن به پایگاه شعیرات سوریه، تاکید کرد که «تمام همکاری‌ها» بین آمریکا و روسیه در سوریه متوقف می‌شود. سرگئی لاوروف اضافه کرد که اقدام نیروهای آمریکایی «مسکو را به یاد تجاوز به عراق در سال ۲۰۰۳ انداخت که بدون اجازه شورای امنیت صورت گرفت». او گفت حمله آمریکا «پیش از آنکه نتیجه تحقیقات در خصوص حمله شیمیایی به خان شیخون روشن شود، دست به تجاوز نظامی به سوریه زده است» و هیچ‌کدام از پرسنل نظامی روس جان خود را از دست نداده‌اند.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز حمله آمریکا به سوریه را «خطرناک، مخرب و نقض حقوق بین‌الملل» خواند و ضمن محکوم کردن آن، تاکید کرد که این اقدام «به تقویت تروریست‌ها و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود.»
حزب‌الله لبنان نیز ساعتی پیش در بیانیه‌ای تاکید کرد که «اقدام احمقانه» دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا، آغازگر بحرانی بزرگ و خطرناک برای منطقه خواهد بود. حزب‌الله در این بیانیه اعلام کرد که این حملات نمی‌تواند بر روحیه ارتش قهرمان سوریه تاثیر بگذارد.
در مقابل انتقادهای متحدان سوریه، اتحادیه اروپا و کشورهای عربی در حمله آمریکا به سوریه حمایت کردند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای، با بیان اینکه بروکسل در جریان تصمیم آمریکا برای حمله موشکی به سوریه قرار گرفته بود، بر لزوم حل بحران سوریه از طریق مذاکرات سیاسی تاکید کرد. فدریکا موگرینی در این بیانیه افزود آمریکا به اتحادیه اروپا اطلاع داده بود که بر اساس تحقیقات صورت گرفته دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده و بدین منظور حملاتی را علیه پایگاه هوایی شعیرات به منظور جلوگیری از استفاده از سلاح های شیمیایی مرگبار صورت خواهد داد.
بریتانیا، آلمان و فرانسه، عربستان سعودی، اسرائیل نیز از جمله کشورهایی بودند که از حمله آمریکا به سوریه حمایت کردند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

تایید اروپا و کشورهای عربی

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »