گزارش قالیباف به شورای شهر درباره پلاسکو

از درخواست استعفا تا اهدای نشان لیاقت

زیتون- محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، صبح امروز با حضور در صحن علنی شورای شهر به ارایه گزارش پیرامون حادثه پلاسکو پرداخت. به گفته شهردار تهران «مدیریت بحران در کشور دچار بحران» است و «جایی که باید از مردم عذرخواهی کنیم مدیریت بحران است نه حادثه پلاسکو.»
قالیباف در این جلسه گفت که زمان حضور در محل حادثه به داخل آوار رفته تا «اگر امکان نجات فردی از میان آوار وجود دارد در کمترین زمان ممکن این کار را انجام دهیم». او در مورد اینکه چرا تا کنون به ارائه گزارش در شورا نپرداخته است، گفت که به «دستور رهبر جمهوری اسلامی» تا امروز تنها نسبت به رسیدگی آسیب دیدگان اقدام کرده و امروز برای ارائه گزارش به شورای شهر آمده است.
قالیباف در ادامه به دفاع از مدیر سازمان آتش نشانی که سابقه مدیریت این حوزه را ندارد پرداخت و تجهیز آتش نشانی تهران را تنها وظیفه شهرداری ندانست. او همچنین اضافه کرد که وظیفه رسیدگی به وضعیت ساختمان پلاسکو به دلیل «کارگاهی» بودن آن، برعهده وزارت کار و وزارت بهداشت است.
محمد مهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران، از قالیباف پرسید که او به عنوان شهردار تهران چه دوره تخصصی در رابطه با مدیریت بحران گذرانده است. او همچنین پیرامون تجهیزات آتش نشانی گفت که لازم است «کارگروهی» درباره کافی بودن تجهیزات نظر بدهند و پرسید: «چرا آتش نشانان ما نباید جی پی اس داشته باشند تا بفهمیم در کجا دفن شده‌اند؟ چرا آتش نشانان دوربین نداشتند؟»
به گفته تندگویان برخی از آتش‌نشانان دستگاه بی‌سیم هم نداشتند تا متوجه دستور خروج از ساختمان باشند و به همین دلیل «شاهد بودیم که برخی آتش‌نشانان روی پنجره بودند و می‌دانستند که ساختمان فرو می‌ریزد اما نردبانی نبود که آنها را پایین بیاورد و شهردار به عنوان مدیر مافوق آتش نشانی نمی‌تواند در این مورد نظر دهد.»
رحمت الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، شورای شهر تهران نیز با استناد به نحوه پرداخت بودجه شهرداری در دو بخش مدیریت بحران و آتش نشانی، خطاب به شهردار تهران گفت: «شواهد نشان می‌دهد که شما در انجام وظایف خود تعلل کرده‌اید، از مردم عذرخواهی کنید». او ادامه داد: «می‌گویید که مگر می‌شود ۱۷۰۰ واحد غیراستاندارد در شهر تهران را مدیریت کرد؟ در پاسخ باید گفت چطور اقدام برای دریافت عوارض از دو میلیون واحد مسکونی، تجاری و اداری امکان‌پذیر است، اما شناسایی، تذکر و ایمن‌سازی این ساختمان‌ها امکان‌پذیر نیست.»
پرویز سروری، رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران، پس از ارائه گزارش شهردار تهران پیشنهاد داد که «نشان لیاقت» در مرحله آواربرداری پلاسکو به قالیباف داده شود. به گفته او طرح خواست استعفای شهردار خواستی سیاسی است.
اقبال شاکری، دیگر نماینده منتقد قالیباف در شورای شهر خبر داد که برخی تجهیزات خریداری شده برای آتش نشانی تقلبی است.
شهردار تهران در پایان این جلسه گفت: «من از مردم عذر خواهی می‌کنم که زنده هستم؛ از روز اول تا الان آمدم که جانم را بدهم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

گزارش قالیباف به شورای شهر درباره پلاسکو

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »