نامه جمعی از ایرانیان به ترامپ

به توافق گروه ۵+۱ با ایران پای‌بند بمانید

زیتون– ۳۵ تن از چهره‌های شاخص علمی و فرهنگی ایرانی ساکن آمریکا با انتشار نامه‌ای خطاب به رییس جمهوری منتخب آمریکا، از او خواسته‌اند تا به توافق هسته‌ای پای‌بند بماند.
امضا کنندگان این نامه «توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا را ضامن جلوگیری از جنگ بین ایران و آمریکا دانستند.» به گفته آنان اگرچه کاهش تحریم‌ها هنوز تأثیر محسوسی در زندگی مردم عادی در ایران ایجاد نکرده، اما بدون شک به میلیون‌ها نفر امید داده که اقتصاد کشور از لبه پرتگاه دور شده است.»
آنان‌با ابراز نگرانی از برهم خوردن این توافق تاکید کردند که «فقط یک جنبش درون‌زا می‌تواند ایران را به سوی یک جامعه بازتر و یک دولت پاسخگوتر سوق دهد.»

متن کامل این نامه به شرح زیر است:
رییس جمهوری منتخب، دونالد ترامپ
وقتی گروه کشورهای ۵+۱ توانست با ایران به توافق جامع و نهایی برسد ما، جمعی از ایرانیان آمریکا، از دانشگاهیان، هنرمندان، صاحبان کسب و کار تا فعالین حقوق بشر و طرفداران دمکراسی، نفسی راحت کشیدیم. به نظر ما این توافق از وقوع یک جنگ فاجعه‌بار میان ایالات متحده آمریکا و ایران جلوگیری می‌کند.
همان‌طور که دانشمندان برجسته و کارشناسان کنترل سلاح در ایالات متحده و سراسر دنیا اذعان داشتند برجام همچنین به طور چشمگیری از احتمال وقوع یک رقابت تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه جلوگیری می‌کند. در عین این‌که کاهش تحریم‌ها هنوز تاثیر محسوسی در زندگی مردم عادی در ایران ایجاد نکرده، اما بدون شک به میلیون‌ها نفر امید داده که اقتصاد کشور از لبه پرتگاه دور شده است.
به همین جهت ما از هر گونه تلاش برای بر هم زدن این توافقنامه نگران هستیم.
همان‌طور که در گذشته اشاره کرده‌اید، جنگ عراق منطقه را به شدت بی‌ثبات کرد و هزینه‌های سنگین مالی و جانی را بر عراق و ایالات متحده تحمیل کرد. به جای وعده شکوفایی دموکراسی که طرفداران جنگ داده بودند، خشونت‌های فرقه‌ای و سرکوب وحشیانه مخالفان در بخش عمده‌ای از خاورمیانه تشدید شده است.
ما خواهان آنیم که نگذارید همان نیروهای جنگ‌طلب با افزایش دوباره تنش با ایران این شرایط حساس را بحرانی‌تر کنند.
میلیون‌ها ایرانی با بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده توسط مقام‌های کشورشان مخالف‌اند اما همزمان از توافق هسته‌ای استقبال کردند. بسیاری از آن‌ها بر این باورند که پایان دادن به چرخه‌های منازعه‌ با ایالات متحده به تقویت فضایی در ایران می‌انجامد که در آن بهتر می‌توان بر سایر مطالبات پافشاری کرد.
ما معتقدیم فقط یک جنبش درون‌زا می‌تواند ایران را به سوی یک جامعه بازتر و یک دولت پاسخگوتر سوق دهد. تجربه ثابت کرده تندروها و نیروهای اقتدارگرا در شرایط تحریم و خطر تجاوز خارجی راحت‌تر می‌توانند دموکراسی‌خواهان و فعالان حقوق بشر را سرکوب و مردم را با اشاره به این تهدیدها پشت سر خود متحد کنند.
چنان‌که در طول دهه‌ی گذشته شاهد بودیم، تحریم‌ها و تهدید به جنگ تنها به قدرت گرفتن بیشتر نیروهای تندرو در ایران منجر شد و شهروندان عادی از تحریم‌ها صدمه‌های بزرگی دیدند، مردمی که ستون فقرات اصلی هر گونه تغییر مثبت در ایران هستند.
به‌هم زدن برنامه جامع اقدام مشترک نه‌تنها ادعای تندروهای ایران دال بر این‌که هرگز نباید به پایبند بودن ایالات متحده به قول‌هایش اعتماد کرد را تایید می‌کند؛ بلکه یک بار دیگر ایران و آمریکا را در مسیر جنگ قرار می‌دهد که برای هر دو کشور فاجعه‌بار خواهد بود.
ایالات متحده و ایران ییش از هر زمان دیگری نیازمند گفتگو هستند. فضای تعامل با تهران هم به نفع دموکراسی‌خواهان در ایران خواهد بود و هم به شما کمک می‌کند به وعده‌ خود برای کاهش درگیری‌های نظامی ارتش آمریکا در کشورهای خارجی و افزایش امنیت ملی این کشور عمل کنید.
به این دلایل از شما می‌خواهیم که دیپلماسی را بر تحریم و جنگ در مذاکرات با ایران ترجیح دهید و به توافق گروه ۵+۱ با ایران پای‌بند بمانید.
با احترام،
اروند آبراهامیان، استاد دانشگاه شهر نیویورک
شهره آغداشلو، هنرپیشه
رضا اصلان، استاد دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید
یحیی الخنسا، نوازنده و موسیقیدان
زهره الهیان، مدیر عامل گلوبال کاتالیست فاندیشن
کامران الهیان، رئیس هیئت مدیره، گلوبال کاتالیست پارتنرز
نرگس باجاقلی، دانشگاه براون
عبدالعلی بازرگان، نویسنده و معمار
نرگس بنی‌اسدی، معاون مدیرعامل، روش
آصف بیات، استاد جامعه‌شناسی، دانشگاه ایلینویز
تریتا پارسی، رئیس سازمان، شورای ملی ایرانیان آمریکا
محمد شریف تابع بردبار، پژوهشگر بیومدیکال، دانشگاه هاروارد
رامین لوگا ترکیان، آهنگساز
مازیار جبرانی، کمدین
دارا دارایی، موسیقی‌دان
فیروزه دوما، نویسنده، در لیست پرفروشترین‌هاى روزنامه نیویورک تایمز
هژیر رحمانداد، استادیار، دانشگاه ام آی تی
حمید رحمانیان، هنرمند
سمیه رمضانی، هنرمند و معمار
مهرناز سعیدوفا، فیلمساز و استاد سینما، کالج کلمبیا شیکاگو
ملودی صفوی، خواننده و آهنگساز
محمد عاقبتی، هنرمند و کارگردان تئاتر
اعظم علی، آهنگساز
فریده فرهی، استادیار، دانشگاه هاوایی
آناهیتا قزوینی‌زاده، فیلمساز
تارا کمانگر، موسیقی‌دان، آهنگساز،‌ و نوازنده
احمد کریمی حکاک، استاد دانشگاه مریلند
احمد کیارستمی، مدیرعامل شرکت کوانتوم
روی پرویز متحده، استاد تاریخ، دانشگاه هاروارد
محسن معظمی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری کلمبوس نوا تکنولوژی
ابراهیم نبوی، نویسنده و طنزپرداز، برنده جایزه پرنس کلاوس ۲۰۰۵
شیرین نشاط، هنرمند
آوا نظر، موسیقیدان
ندا نوبری، بنیاد نوبری
حامد نیک‌پی، خواننده، تهیه کننده و آهنگساز

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

نامه جمعی از ایرانیان به ترامپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »