آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را متهم کرد، مسئولان ایرانی انکار کردند

زیتون- سخن‌گوی سازمان انرژی اتمی گفت ذخیره آب سنگین ایران «اندکی» بیش از میزان تغیین شده در توافق هسته‌ای است. کمالوندی ضمن تایید ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت این اقدام مخالف تعهدهای ایران در توافق نیست.ir
بهروز کمالوندی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت ایران به تعهداتش دربارهٔ ذخایر آب سنگین «عمل کرده و به آن پایبند است.» به گفته او بر اساس توافق وین افزایش ذخایر آب سنگین ایران تا زمانی که در حال عرضه آن به بازارهای بین‌المللی هستیم «مشکلی ندارد.»
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته گذشته در نشست شورای حکام آژانس در گزارشی اعلام کرده بود که ذخیره آب‌سنگین ایران، اندکی بالاتر از حد مجازی است که در توافق هسته‌ای وین قید شده، اما در عین‌حال تأکید کرده بود که تهران قصد دارد تا مقداری از این ذخایر را به دیگر کشورها صادر کند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرد که اگر در گذشته دخایر آب سنگین ایران ۱۳۰ تن و ۹۰۰ کیلو بوده و «یا الان مقداری بالاتر است» تا زمانی که ایران در حال عرضه آن برای فروش است «مشکلی ندارد و بر اساس متن برجام است.» کمالوندی افزود اقدام خلاف توافق اتمی وین زمانی رخ می‌دهد که ایران مایل نباشد مازاد آب سنگین خود را بفروشد و «تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده است.»
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته از ایران خواسته بود تا به تعهدات خود در برجام پایبند بماند و از تکرار زیر پا گذاشتن محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده، پرهیز کند. به گفته آمانو این دومین بار است که ایران میزان آب‌سنگین ذخیره‌شده خود را به سطح بالاتر از میزان در نظر گرفته‌شده در برجام افزایش داده است.
بر پایه توافق ایران و شش قدرت جهانی، ایران مجاز نیست بیش از ۱۳۰ تن ذخیره آب سنگین داشته باشد، ماده‌ای که برای فعالیت رآکتورهایی چون اراک که ایران به بازسازی آن متعهد شده کاربرد دارد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که ایران در گذشته ۷۰ تن آب سنگین را در دو محموله بزرگ فروخته و مقداری که در حال حاضر آماده برای فروش است «محموله‌های بزرگی نیست.» وی اضافه کرد: «آن ۷۰ تن تولیدی چندین سال بود ولی از این به بعد ممکن است محموله‌های کوچکتر را برای فروش داشته باشیم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »