با تصویب مجلس

ایران به پروتکل الحاقی کنوانسیون حقوق کودک می پیوندد

زیتون– نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از مصوبه امروز این کمیسیون مبنی بر الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک خبر داد.
محمد کاظمی به ایسنا گفت که در جلسه روز یکشنبه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس الحاق به پروتکل کنوانسیون حقوق کودک به تصویب رسید. 57334415
پیمان‌نامه حقوق کودک یک کنوانسیون بین‌المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند. دولت‌هایی که این معاهده را امضا کرده‌اند موظف به اجرای آن هستند و شکایت‌های راجع به آن به کمیته حقوق کودک ملل متحد تسلیم می‌شود.
این کنوانسیون در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت و از ۲ سپتامبر ۱۹۹۰ (سی روز پس از تودیع بیستمین سند تصویب یا الحاق) لازم‌الاجرا شده‌است. تاکنون ۱۹۳ کشور (تمام اعضای ملل متحد به جز ایالات متحده آمریکا) این سند را تصویب کرده‌اند و یا به آن ملحق شده اند. ایالات متحده آمریکا تنها عضو سازمان ملل متحد است که به امضاء آن تاکنون اکتفا کرده است. به این ترتیب مقبول‌ترین سند حقوق بشر در تاریخ است.
جمهوری اسلامی در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۶۹ به این کنواسیون پیوست.
اما دو پروتکل اختیاری الحاقی در ۲۵ مه ۲۰۰۰ مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت. یکی «پروتکل الحاقی درباره خرید و فروش کودکان، خودفروشی کودکان و هرزه‌نگاری کودکان» که این اقدامات را در کشورهای عضو ممنوع می‌سازد. دیگری «درباره بکارگیری کودکان در مناقشات مسلحانه» که خدمت سربازی اجباری افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع می‌کند و اعضا تعهد می‌کنند از هر اقدام ممکن برای جلوگیری از ورود کودکان به گروه‌های مسلح استفاده کنند.
اگر مصوبه امروز کمیسیون قضای مجلس در صحن علنی تصویب شود و به تایید شورای نگهبان نیز برسد؛ ایران به این بخش الحاقی خواهد پیوست تا راه برای صیانت از حقوق کودکان در ایران هموار تر شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

با تصویب مجلس

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »