اعتراض تبریزی ها به چاپ مطلبی توهین آمیز در روزنامه طرح نو

زیتون– گروهی از شهروندان تبریزی به چاپ مطلبی توهین‌آمیز در روزنامه طرح نو اعتراض کردند.
روزنامه محلی طرح نو بخشی با عنوان بازنویسی شاهنامه برای کودکان دارد که در نسخه چاپ ۳۰ تیر آن از زبان یکی از جنگجویان ایرانی با مضامین تحقیرآمیز قومیتی و جنسیتی برای یک جنگجوی ترک (تورانی) رجزخوانی می‌شود.در این مطلب از زبان رستم، پهلوان شاهنامه ترک‌ها بد نژاد لقب داده شده‌اند. در این مطلب از قول پهلوانان شاهنامه عبارت «ترکِ بدبختِ گمنام» نقل شده است. از زبان رستم شخصیت اصلی شاهنامه نیز آورده شده است: «ما تورانیان را مرد نمیدانیم که همه یکسره زنند و تو ای ترک بد نژاد برای جنگ با مردان ساخته نشدهای برو مانند زنان پنبه و دوک دست بگیر.» 160727131805_tabriz_protest_640x360__nocredit
ایرنا خبرداد که پرونده این روزنامه به دادگاه ارجاع شده است.
امروز (سه‌شنبه) چند صد نفر در تبریز برای اعتراض به روزنامه طرح نو تجمع کردند. گزارش شده یک نفر که از تجمع فیلمبرداری می‌کرد بازداشت و کمی بعد آزاد شد. جمعیت در این تجمع شعار می‌دادند: هارای هارای من ترکم. در شعار دیگری معترضان گفتند: «ملت آذربایجان زیر بار ذلت نمی‌رود.»
در ارومیه هم عده‌ای قصد داشتد تجمع مشابهی برگزار کنند اما با توجه به حضور ماموران امنیتی تجمعی شکل نگرفت. سه نفر از کسانی که می‌خواستند در این تجمع شرکت کنند بازداشت شدند که دو نفر از آنها هنوز در بازداشت هستند.
سایتهای محلی و استانی آذربایجان آناج، اویان نیوز و دورنا نیوز در گزارشهای متعددی از تظاهرات اعتراضی شهروندان تبریزی خبر دادند. اویان نیوز درباره جزئیات تظاهرات تبریز مینویسد: «حوالی ساعت ۲۰ سه‌شنبه ۵ مرداد ۹۵ صدها نفر از شهروندان آذربایجانی از میدان راسته کوچه به سمت دارایی راهپیمایی کردند.»
محمدرضا ربانی، مدیرمسئول روزنامه طرح نو در روزهای گذشته با چند وبسایت محلی مصاحبه کرده و از انتشار مطلب جنجال برانگیز اخیر عذر خواسته است. ربانی به سایت صریر گفت: «با این‌که نویسنده کار غیرعمدی انجام داده، ولی از آنجا که تشخیص درستی در انتخاب کلمات نداشته است، از فعالیت در این روزنامه کنار گذاشته شد.»
مردم آذربایجان پیش از نیز دوبار در اعتراض به آنچه توهین های قومی می خواندند دست به اعتراض های خیابانی زده بودند. یک بار در اعتراض به کاریکاتور روزنامه ایران و بار دیگر در اعتراض به برنامه کودکان فیتیله.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »