خالی از سکنه شدن ۱۱ روستا در پی خشک شدن دریاچه نمک قم

زیتون- احمد شفیعی، معاون اداره حفاظت محیط زیست قم، از بحران کاهش وسعت دریاچه نمک قم، از بین رفتن روستاها تا شعاع ۵۰ کیلومتری این دریاچه و پیشرفت این بحران به سوی شهر قم خبر داد و افزود «چهار حوزه ریزگرد به مساحت ۴۰ هزار هکتار در دریاچه نمک شکل گرفته و در حال رشد است.»
احمد شفیعی همچین خبر از خالی از سکنه شدن ۱۱ روستای مهم در این منطقه داد و تاکید کرد که تعدادی دیگر از روستاها با آبرسانی مدیریت می‌شود که اگر شرایط به همین نحو ادامه یابد روستاهای باقی‌مانده نیز خالی از سکنه خواهد شد. IMG10441388
به گفته او «چهار حوزه ریزگرد به مساحت ۴۰ هزار هکتار در دریاچه نمک شکل گرفته و در حال رشد است.»
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست قم با بیان اینکه در گذشته این دریاچه حداقل دو برابر وسعت امروزی را داشته، گفت: «۷ استان که ۲۶ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند در حوزه آبخیز دریاچه نمک قرار گرفته‌اند و استان قم دارای بیشترین تاثیرپذیری در مواجهه با این حوزه آبخیز است.»
وی با اشاره به اینکه بحران این دریاچه بسیار فراتر از دریاچه ارومیه است، توضیح داد که «در صورت عدم مدیریت، مشکلات زیست‌محیطی دریاچه نمک از جمله شوری آب و ریزگردها به زودی گریبانگیر استان‌های همجوار قم نیز خواهد شد.»
دریاچه نمک قم در جنوب غربی استان قم و میان این استان با استان‌های اصفهان و سمنان واقع شده است. وسعت این دریاچه در حدود ۲۰۰ هزار هکتار و زمین آن پوشیده از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته شدن سیلاب‌ها و آب‌های سطحی در طول قرن‌ها پدید آمده است.
اما آن‌گونه که ایرنا خبر داده، تامین نشدن حقابه تالاب‌های استان قم و افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی در کنار عوامل طبیعی از جمله کاهش شدید بارندگی‌ها و افزایش دمای هوا، باعث بروز مشکلات زیست محیطی در این استان شده است. در گذشته پنج رودخانه مهم و اصلی در دریاچه نمک جریان داشته اما با احداث «هفت سد بزرگ و ۶۰ سد کوچک و بندخاکی و کشاورزی بر روی این رودخانه‌ها» بخش زیادی از منابع آبی این دریاچه از آن گرفته شده است.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »