همه یا هیچکس؟ واکنش‌ها به انفجار خونین در بیمارستان الاهلی

زیتون – ۲۴ ساعت پس از انفجار خونین در بیمارستان الاهلی غزه و انتشار تصاویری دردناک از کشته‌شدگان غیرنظامی، طرفین درگیری کماکان دیگری را مقصر این فاجعه می‌دانند.

حماس می‌گوید در حمله شامگاه سه‌شنبه، بیست و پنجم مهر، دست‌کم ۵۰۰ نفر غیر نظامی کشته شده‌اند و برخی گزارش‌ها این عدد را نزدیک به ۱۰۰۰ اعلام کرده‌اند اما پس از تصاویری که امروز چهارشنبه از محوطه پارکینگ این بیمارستان منتشر شد این تعداد مورد تردید رسانه‌ها قرار گرفت.

در همان ساعات اولیه این انفجار، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی گروه شبه‌نظامی حماس، آمریکا را مسئول این حمله دانسته و تاکید کرد که «اسرائیل در پوشش آمریکا دست به تجاوز زد.»

حزب‌الله لبنان نیز آمریکا و اسرائیل را به طور مشترک مسئول انفجار بیمارستان قلمداد کرد.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، نیز این انفجار را یک «قتل عام جنگی شنیع» خوانده و افزود که اسرائیل «از همه خطوط قرمز» عبور کرده است.

در مقابل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، «تروریست‌های وحشی» را مقصر دانسته و گفت:«کسانی که بچه‌های ما را کشتند بچه‌های خودشان را هم می‌کشند.»

مارک ریگف، مشاور ارشد نتانیاهو، نیز مدعی شد علت این انفجار راکت‌های حماس بوده که به علت پرتاب ناقص به بیمارستان الاهلی برخورد کرده است.

او گفت:«می دانیم که آن‌ها در همان زمان راکت‌هایی شلیک کردند…اما هیچ راکتی به حیفا نرسید. این راکت کجا رفت؟ کجا اصابت کرد؟»

ارتش اسرائیل نیز تنها بمباران گاراژ بیمارستان را تایید کرد و گروه جهاد اسلامی را مسئول حمله به ساختمان بیمارستان غزه معرفی کرد؛ اتهامی که دومین گروه بزرگ پیکارجو در نوار غزه صریحا تکذیب می‌کند.

هم‌زمان جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، نیز گفت اسرائیل «قویا» بر این باور است که این انفجار مهیب ناشی از عملیات ارتش این کشور نبوده است.

دولت جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای تاکید کرد «این جنایت قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند و سردمداران کشورهای اروپایی و آمریکا شریک و همراه جنایت‌های جنگی این رژیم هستند».

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، گفت:«اگر جنایت رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کند کسی نمی‌تواند جلوی مسلمانان و نیروهای مقاومت را بگیرد. این را بدانند.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، نیز اعلام کرد «زمان برای اتحاد جهانی بشریت علیه این رژیم جعلی منفورتر از داعش و ماشین کشتارش فرا رسیده است».

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز روز چهارشنبه، بیست و ششم مهر، پیش از آغاز صحن علنی مجلس شورای اسلامی با سر دادن شعارهای «مرگ بر اسرائیل»، «هیهات مناالذله» ، «اسرائیل نابود است، فلسطین پیروز است»، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

دولت جمهوری اسلامی برای «ابراز همدردی با مردم غزه» روز چهارشنبه را عزای عمومی اعلام کرد و اجراهای صحنه‌ای موسیقی در تمام کشور را لغو کرده و وزارت علوم نیز از تعطیلی کلاس‌های صبح دانشگاه‌ها خبر داد.

در ادامه واکنش‌ها رهبران اردن، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطینی برنامه دیدار با جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، در روز چهارشنبه را لغو کردند.

بایدن که هم‌اکنون در اسرائیل به سر می‌برد چهارشنبه اعلام کرد حماس مرتکب «جنایت» شده و آمریکا در کنار اسرائیل خواهد ماند.

او خطاب به نتانیاهو گفت که «به نظر می‌رسد» حمله به بیمارستان را «طرف مقابل انجام داده» نه اسرائیل.

دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت روسیه، نیز آمریکا را مسئول این «جنایت جنگی» دانست «که به دروغ ماموریت جهانی خود را «حفاظت از ارزش‌های دموکراتیک» اعلام می کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، نیز این حمله را «جنایت و اقدام ضد بشری» دانسته و از اسرائیل خواست برای اثبات بی‌گناهی‌ خود تصاویر ماهواره‌ای از این حمله را منتشر کند.

وزیر بهداشت حماس چهارشنبه، بیست و ششم مهر، بار دیگر اسرائیل را مسئول انفجار در بیمارستان المعمدانی دانست و اعلام کرد در این حادثه ۴۷۱ نفر کشته و ۳۱۴ تن زخمی شده‌اند.

اسامه حمدان، از رهبران جنبش حماس، نیز این واقعه را یکی از «فجیع ترین جنایات در عصر حاضر» خواند و گفت:«رژیم اشغالگر با حمایت آمریکا دست به نسل کشی مردم غزه زده است.»

با این وجود ارتش اسرائیل اعلام کرد شواهدی در دست دارد که تایید می کند که انفجار در بیمارستان غزه ناشی از شلیک نادرست راکت از سوی جهاد اسلامی بوده است.

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش، گفت «این ارزیابی کاملا حرفه‌ای و مبتنی بر اطلاعات، داده‌های سیستم‌های عملیاتی و تصاویر هوایی جمع‌آوری و مطابقت داده شده است.»

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، که به اسرائیل سفر کرده نیز تایید کرد این حمله توسط طرف دیگر صورت گرفته است.

حسین امیرعبداللهیان در مقابل اظهار داشت «که منطقی نیست که مقاومت بیمارستان المعمدانی را بمباران کرده باشد».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اسرائیل را مسئول این «کشتار» دانسته و مدعی شد «این کشتار چهره شیطانی نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، را نشان داد».

وی همچنین ایالات متحده را مسئول «جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه» دانست.

ولادیمیر پوتین اما بدون متهم کردن هیچ یک از طرفین درگیری «بمباران بیمارستان المعمدانی» را «فاجعه» خواند و خواستار پایان این نزاع شد.

رییس جمهور روسیه با این وجود از طرح تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی و صلح دائمی میان فلسطین و اسرائیل حمایت کرد.

ایالات متحده پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که خواستار ایجاد یک وقفه در عملیات جنگی برای ارسال کمک های ضروری و بشردوستانه به بیش از دو میلیون نفر در غزه شده بود، وتو کرد.

روز گذشته هم قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره جنگ اسرائیل و غزه وتو شده بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »