نسرین ستوده و محمد سیف‌زاده: حق حیات را وجه المصالحه‌ی قدرت حاکم قرار داده‌اند 

زیتون – نسرین ستوده و سید محمد سیف زاده، خواستار آزادی تمام بازداشت‌شدگان و توقف صدور و اجرای حکم اعدام شدند.

این دو  فعال حقوق بشر با تاکید بر غیرقانونی بودن دادگاه های انقلاب احکام صادره برای بازداشت‌شدگان را غیرقانونی و غیرقابل دفاع خواندند.

امضاکنندگان این نامه که دوشنبه، چهاردهم آذر منتشر شد در ادامه چنین نوشتند:«حق حیات تعدادی از هموطنان مان را وجه المصالحه ی قدرت حاکم قرار داده اند…ما امضا کنندگان این نامه نیز، به عنوان کسانی که طعم تلخ زندان را چشیده ایم و دغدغه ای جز رعایت حقوق انسان ها نداریم، رئیس فعلی قوه قضائیه را که در حال حاضر قدرت اعمال حاکمیت در این قوه را در اختیار خود قرار داده است، با وظایف قانونی اش روبرو می کنیم و ضمن تاکید بر ازادی بی قید و شرط کلیه ی بازداشت شدگان، اکیدا می خواهیم تا…از هرنوع اقدام غیر قانونی و ادامه ی بازداشت معترضان ]خودداری کنند[.»

ستوده و سیف زاده همچنین از قوه قضاییه دراخواست کردند تا «اطمینان روشن و واضح به مردم داده شود که هیچیک از هموطنان مان اعم از کرد و بلوچ و لر و ترک و فارس زبان در معرض صدور یا اجرای حکم اعدام قرار نمی گیرند.»

متن کامل این نامه به این شرح است:

دوستان و فعالان حقوق بشر
ملت شریف ایران
همچنانکه می دانید، طی دوماه و نیم گذشته پس از خیزش مردم در اثر اقدامات غیر قانونی مکرر مامورانی که باید حافظ و نگهبان قانون می شدند، تعداد زیادی از هموطنان مان بازداشت و روانه ی زندان شده اند.
همچنانکه می دانید این افراد از حق قانونی خود،حق اجتماعات و راهپیمایی که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصل ۲۷ قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است، استفاده کرده‌اند. اما اکنون نه تنها در خیابان یا بازداشتگاه ها مورد اذیت و آزار غیر قانونی قرار می گیرند، بلکه سایه ی هولناک احکام اعدام نیز بر سر آن ها سنگینی می کند.
از آنجا که اکثر این افراد در دادگاه های انقلاب محکوم شده اند که فاقد وجاهت قانونی هستند و از آنجا که این افراد از حق داشتن وکیل مستقل محروم بوده اند و همچنین به دلیل فقدان دادرسی عادلانه در قوه قضاییه و بی‌طرف نبودن قضات رسیدگی کننده، احکام صادره به هیچوجه قانونی و قابل دفاع نیستند. بویژه آنکه حق حیات تعدادی از هموطنان مان را وجه المصالحه ی قدرت حاکم قرار داده اند. همچنانکه بسیاری از وکلا و فعالان مدنی در سراسر دنیا خواسته اند، ما امضا کنندگان این نامه نیز، به عنوان کسانی که طعم تلخ زندان را چشیده ایم و دغدغه ای جز رعایت حقوق انسان ها نداریم، رئیس فعلی قوه قضائیه را که در حال حاضر قدرت اعمال حاکمیت در این قوه را در اختیار خود قرار داده است، با وظایف قانونی اش روبرو می کنیم و ضمن تاکید بر ازادی بی قید و شرط کلیه ی بازداشت شدگان، اکیدا می خواهیم تا ضمن جلوگیری از هرنوع اقدام غیر قانونی و ادامه ی بازداشت معترضان ، به ویژه این اطمینان روشن و واضح به مردم داده شود که هیچیک از هموطنان مان اعم از کرد و بلوچ و لر و ترک و فارس زبان در معرض صدور یا اجرای حکم اعدام قرار نمی گیرند.
چنین اطمینانی می تواند در آینده ی ایران نقش به سزایی در پایان دادن به مجازات اعدام و هر نوع مجازات سالب زندگی انسان ها ایفا نماید و آغازی باشد بر پایان دادن به مجازاتی که در سراسر دنیا مطرود شده است.

نسرین ستوده، سید محمد سیف زاده

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »