واکنش سه نماینده کنگره آمریکا به رد ویزای سفر به ایران

زیتون–  سه نماینده کنگره آمریکا به رد تقاضای خود برای دریافت ویزای سفر به ایران و  جوابیه دفتر وزیر  امور خارجه به صورت جداگانه واکنش نشان دادند.

این سه  نماینده جمهوری خواه رد ویزای خود را  دلیل اشتباه‌آمیز بودن سیاست دولت آمریکا در قبال ایران دانسته‌ و  به این بهانه  سیاست خارجی ایران را مورد انتقاد شدید قرارداده اند.

«لی زلدین» نماینده نیویورک، «مایکل پمپئو» نماینده کانزاس و «فرانک لوبی یندو» نماینده ایالت نیوجرسی در مجلس نمایندگان آمریکا که هر سه جمهوریخواه و از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران هستند، پیش از این در نامه‌ای از وزارت خارجه ایران خواسته بودند که برای بازدید از زندانیان آمریکایی به آنها ویزای سفر به ایران اعطا شود.

پاسخ مشروح دفتر وزیر امورخارجه ایران به درخواست ویزای این سه آمریکایی روز گذشته منتشر شد.

خبرگزاری فارس متن کامل واکنش این سه نماینده  مجلس را  به نقل از  پایگاه اینترنتی ویکلی‌استاندارد منتشر کرده است که در ادامه می آید:
«مایکل پامپئو»، عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نوشت:

«نامه مزخرف وزارت خارجه ایران، فاقد امضا است، چند ماه با تأخیر صادر شده و درخواست ما برای ویزای سفر به ایران را یک ‘کارزار تبلیغاتی’ شمرده است. این نامه جوابی به درخواست ما نداده و تلاشی است برای منحرف کردن اذهان از بعضی ‘کارزارهای تبلیغاتی’ به مراتب برجسته‌تر آیت‌الله، مانند نوشتن ‘اسرائیل باید نابود شود’ روی موشک، توطئه‌چینی برای منفجر کردن رستوران در واشنگتن دی‌.‌سی و ربودن ملوان‌های آمریکایی در روز سخنرانی سالانه (رئیس‌جمهور آمریکا). درخواست ما هرگز ‘کارزار تبلیغاتی’ نبوده، بلکه تلاشی جدی برای انجام وظایفی مهم برای مردم آمریکا بوده و هست. من یک بار دیگر از دولت ایران می‌خواهم که درخواست ما برای اعطای ویزا را اجابت کند.»

«فرانک لوبی یندو» که او هم عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا است بیانیه زیر را صادر کرد:

«اینکه ایران درخواست قانونی ما را با توهین و مطالب انحرافی پاسخ داده عمیقاً مایه تأسف است، اگرچه عجیب نیست. همان‌‌طور که پیش‌بینی می‌شد، ایران با رد درخواست ویزای ما، بر اینکه بازارگرمی رئیس‌جمهور اوباما برای مردم آمریکا و سرتاسر دنیا با ‘دوران جدید گشودگی و همکاری’ نمایشی مضحک بوده، صحه گذاشت. عزم ما برای پرسیدن سئوالات اساسی و نظارت قاطعانه مورد نیاز در تعامل با ایران، علی‌رغم این تصمیم ادامه خواهد داشت.»

«لی زلدین»، عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان هم بیانیه زیر را منتشر کرده است:

«در حالی که این واکنش از جانب یک نهاد در سطح وزارتی در درون دولت ایران تعجب‌آور نیست، این نامه نیز همانند برجام سندی بدون امضا است که به صورتِ جهانِ دوستدار آزادی، تف می‌اندازد. این پاسخ شرم‌آور تقریباً از تمامی درخواست‌های نامه ما طفره رفته است، چون آنها از تبعات صداقت هراس دارند. شاید ایرانی‌ها رئیس‌جمهور اوباما و جان کری را در دست و بالشان داشته باشند، اما ژانویه ۲۰۱۷ (آغاز دوره بعدی رئیس‌جمهور آمریکا) به زودی فرا خواهد رسید. ایران، بزرگترین حامی تروریسم در دنیا است و این نامه دفتر ظریف تذکری غیرقابل انکار است مبنی بر اینکه با اینها باید همین‌طور رفتار شود. خیلی بد است که آنها تا این حد برای جلوگیری از توسعه دموکراسی در کشورشان تلاش می‌کنند، چون خوب می‌دانند که سرانجام روزی مسئولانی جایگزین آنها خواهند شد که خواستار قدرتمند کردن مردم هستند نه خودشان و کسانی که می‌خواهند ایران را به سوی روزهای بهتر رهنمون کنند، نه به سمت سراشیبی سقوط. داخل ایران، میلیون‌ها مردم بزرگ هستند که می‌دانند در همان حال که اوباما و کری حکومت نادرستی را زیر پر و بال گرفته‌اند، فرصت‌ها یکی پس از دیگری برای جایگزین کردن این جانی‌های ایران با رهبرانی درستکار و صلح‌جو، از دست می‌روند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »