آرژانتین از قطر خواست محسن رضایی را بازداشت کند 


زیتون– دولت آرژانتین از قطر خواسته که «محسن رضایی»، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی را بازداشت کند. رضایی متهم به مشارکت در بمب‌گذاری مرکز یهودیان در بوینس‌آیرس است.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز دوشنبه ۲۵ مهر گزارش داد که محسن رضایی به قطر سفر کرده و با شیح تمیم بن حمد آل ثانی، امیر این کشور دیدار کرده است.
خبرگزاری فرانسه نخستین رسانه‌ای بود که به نقل از منابع دیپلماتیک این خبر را اعلام کرد. بنابر گزارش این خبرگزاری، دادستان‌های ویژه آرژانتین دادخواستی به وزارت خارجه این کشور ارسال کرده و خواسته‌اند که همه اهرم‌های دیپلماتیک برای بازداشت محسن رضایی استفاده شود و اینترپل (پلیس بین‌الملل) هشدار قرمز بدهد.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفته است که وزارت امور خارجه آرژانتین پس از تایید حضور رضایی در قطر، درخواست دادستان ویژه را پذیرفته است و وزارت خارجه این کشور از اینترپل خواسته تا برای دستگیری رضایی همکاری کند.

علاوه بر این سانتیاگو کافایرو وزیر امور خارجه آرژانتین به سفیر خود در دوحه دستور داده تا فورا با وزارت خارجه قطر ارتباط بگیرد و وضعیت را گزارش کند.

در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان در بوینس‌آیرس ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند و دادستان ویژه آرژانتین رضایی را به دلیل مشارکت در طراحی این حمله تحت پیگرد قرار داده است.

حکم جلب بین‌المللی رضایی نیز در نوامبر سال ۲۰۰۷ از سوی اینترپل صادر شد. در آن زمان دادگستری آرژانتین از اینترپل خواست که محسن رضایی به اتهام «جنایات منجر به مرگ، اوباش‌گری و خرابکاری» در خصوص پرونده انفجار مرکز همیاری یهودیان مورد پیگرد قرار گیرد.

رضایی در زمان انفجار، فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

پیش‌تر در جریان سفر محسن رضایی به مسکو نیز آرژانتین خواستار بازداشت او شده بود.

ژانویه گذشته نیز دولت آرژانتین خشم خود را از حضور محسن رضایی در مراسم تحلیف دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه ابراز کرد.

علاوه بر این دولت آرژانتین از انتصاب او به عنوان معاون ابراهیم رئیسی نیز انتقاد کرد و آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین این انتصاب را «توهین به عدالت آرژانتین و قربانیان حمله تروریستی وحشیانه علیه آمیا» دانست.

پس از انتشار فهرست وزرای دولت رئیسی، دولت آرژانتین از انتصاب احمد وحیدی به عنوان وزیر کشور نیز به شدت انتقاد کرد. مقام‌های آرژانتینی و اسرائیلی می‌گویند که وحیدی فرمانده سابق گردان‌های قدس یکی از «عوامل اصلی» بمب‌گذاری در مرکز فرهنگی یهودیان بوده است

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »