وزارت دفاع بریتانیا: تقریبا مطمئن هستیم ایران و کره‌شمالی به روسیه سلاح می‌دهند 

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید «تقریبا مطمئن است» که روسیه از ایران و کره شمالی سلاح می‌گیرد.
فرماندهی ارتباطات استراتژیک ارتش اوکراین دیروز در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی را منتشر کرد و گفت «به احتمال زیاد» بقایای یک پهپاد ساخت ایران است که در اوکراین ساقط شده است.
ارتش اوکراین همچنین گفت این اولین بار است که با پهپاد ساخت ایران در میدان نبرد با روسیه روبرو شده و آن را قبل از انجام ماموریتش در حوالی کوپیانسک سرنگون کرده است.
تهران و مسکو تاکنون در این باره اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.

امروز وزارت دفاع بریتانیا در گزارش روزانه خود از جنک اوکراین این پهپاد را شاهد ۱۳۶ معرفی کرد:

«روسیه به احتمال بسیار زیاد پهپادهای ایرانی را برای اولین بار در اوکراین به کار گرفته است. مقام‌های اوکراین دیروز (۱۳ سپتامبر) گزارش کردند که نیروهایشان یک پهپاد شاهد ۱۳۶ را در نزدیکی کوپیانسک، در منطقه عملیات نظامی موفق اوکراین، سرنگون کرده‌اند.»

رسانه‌های ایران به شاهد ۱۳۶ لقب «قاتل آرامکو» داده‌اند و آن را پهپادی «پرسه‌زن» و انتحاری توصیف می‌کنند که «در شعاع هدف و یا یک محدوده قابل‌تنظیم» گشت‌زنی می‌کند و «وقتی مهلک می‌شوند که به صورت انبوه و در فاصله زمانی بسیار کوتاه از یکدیگر پرتاب شوند.»

جزئیات فنی این پهپاد که شکل مثلثی‌اش آن را متمایز می‌کند رسما اعلام نشده اما برد آن را بین ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر ذکر کرده‌اند.

پهپادهای موسوم به «انتحاری» برای رسیدن به هدف خاصی از پیش برنامه‌ریزی می‌شوند و محموله انفجاری خود را بر بالای هدف یا با اصابت به آن منفجر می‌کنند.

به گفته وزارت دفاع بریتانیا «سامانه‌های مشابه ساخت ایران احتمالا در خاورمیانه به کار گرفته شده‌اند از جمله در حمله به نفتکش ام‌تی مرسر استریت در ژوئن ۲۰۲۱.»

هفتم مرداد ۱۴۰۰ به نفتکشی به نام مرسر استریت در خلیج عمان حمله شد. این نفتکش که با پرچم لیبریا حرکت می‌کرد متعلق به یک شرکت کشتی‌رانی اسرائیلی بود و ناخدای رومانیایی و محافظ بریتانیایی‌اش کشته شدند. آمریکا این حمله را پهپادی دانست و به همراه اتحادیه اروپا و اسرائیل ایران را متهم و این اقدام را بشدت محکوم کردند. ایران دخالت خود را تکذیب کرد.

وزارت دفاع بریتانیا در گزارش امروز خود اضافه کرد که ذخایر تسلیحاتی روسیه رو به کاهش هستند و «تقریبا مطمئن است» مسکو از کشورهایی که زیر تحریم‌های شدید هستند مثل «ایران و کره شمالی» اسلحه تهیه می‌کند.

در گزارش وزارت دفاع بریتانیا آمده سرنگون شدن این پهپاد در «نزدیکی خط مقدم» این احتمال را مطرح می‌کند که ارتش روسیه از این پهپادها برای «حمله‌های تاکتیکی» استفاده می‌کند نه برای حمله به «اهداف استراتژیک در عمق خاک اوکراین.»

*بی‌بی‌سی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »