انسیه و کبری خزعلی و «آن کار دیگر»؛ «مادر فیلتر می‌کند، پسر فیلترشکن می‌فروشد»

زیتون-در روزهای اخیر انتشار خبر مهاجرت پسر انسیه خزعلی، معاون رئیس دولت جمهوری اسلامی، به کانادا و فعالیت در یک شرکت تولید VPN با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. تا جایی که شایعه استعفای خزعلی منتشر شد اما او تکذیب کرد.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رئیسی در اولین واکنش به مهاجرت حمید رضازاده، پسرش، این سفر را «کاری، موقت و دانش بنیان» خواند و در توییتر نوشت: «برخی با ذوق زدگی از مهاجرت فرزند اینجانب گفتند؛ درحالی که سفر موقت کاری ایشان جهت توسعه و پشتیبانی مجموعه دانش‌ بنیانی است که در ایران با تعداد زیادی از دانشجویان کامپیوتر فعال است و خوشبختانه این پروژه کاری رو به اتمام بوده و وی در ماه‌های آینده به کشور باز می‌گردد.»

خزعلی با بیان اینکه فرزندش قصد مهاجرت نداشته، افزود: «بی‌شک… بسترسازی برای تقویت فعالیت‌های دانش بنیان جاری در کشور، برخاسته از تعلق به وطن و مسئولیت‌پذیری است. اعضای دولت مردمی و انقلابی به آرمان‌های انقلاب و سیاست‌های دولت وفادار بوده و خواهند بود.»

انسیه خزعلی در تاریخ ۱۰ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ از سوی ابراهیم رئیسی به عنوان معاون رئیس دولت در امور زنان و خانواده منصوب شد.

چند روز پیش مهدی عرفاتی دبیر شورای اطلاع‌ رسانی دولت در توئیتی نوشته بود: «اخیرا فرزند یک معاون وزیر برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی ویزا گرفته بود و قصد خروج داشت که به محض اطلاع رئیس‌جمهور، دستور صادر شد؛ «اگر فرزند رفت، پدر هم برود!» گذشت آن دوران که افتخار مقامات عالی دولت، اقامت فرزندانشان در خارج از کشور باشد. مسولان مراقب گشت ارشاد باشند.»

توییت انسیه خزعلی باعث شد که بسیاری از کاربران فضای مجازی با هشتک «سفر دانش بنیان» این موضوع را دستمایه طنز کنند و بنویسند«مادر فیلتر می‌کند، پسر فیلترشکن می‌فروشد. چه کسی بود می‌گفت اقتصاد مال خره».

برخی از کاربران فضای مجازی نیز کارزاری با عنوان «درخواست برکناری انسیه خزعلی و سایر مسئولانی که فرزندانشان مهاجرت کرده‌اند» به راه انداختند.

یک کاربر توییتر نیز با هشتک سفر دانش بنیان، نوشت: «واعظان کاین جلوه بر محراب و منبر می‌کنند/ چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند.»

اما به فاصله کوتاهی مهدی خزعلی برادر انسیه خزعلی و از فعالان اصلاح‌طلب، خبر مهاجرت خواهرزاده‌اش به کانادا را تایید کرده و گفت که «پسر انیسه خانم در کانادا صاحب شرکتی است که در زمینه وی‌پی‌ان فعالیت می‌کند، می‌دانید که ثبت شرکت در کانادا هزینه‌ای بیش از صد میلیارد ریال دارد.»

برخی رسانه‌ها نیز اعلام کرد‌ه‌اند که پسر انسیه خزعلی چهار سال است در کانادا به سر می‌برد. او پیش از مهاجرت به کانادا در ایران مدیرعامل و موسس شرکت «سامانه همراه پیچک» بود که در همان مقطع منحل شد.

گفته می‌شود که زهره عظیمی، همسر حمید رضازاده، اقامت کانادا را دارد و آن‌ها با فرزند خود ساکن کانادا هستند.

مهدی خزعلی در گفتگو با وبسایت «چند ثانیه» از اقامت فرزندان خواهر دیگرش نیز خبر داد و گفت: «نه تنها پسر کبری خانم، حتی خواهرزاده دیگرم، یعنی دختر ایشان نیز سال‌هاست که در آمریکا زندگی می‌کند.»

کبری خزعلی،‌ رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی است و احسان نوحی بزنجانی (پسر) و (دخترش) در آمریکا زندگی می‌کنند.

او افزود: «مساله من این نیست که چرا این عزیزان یا هر هم‌وطن دیگری به خارج از کشور مهاجرت و زندگی کند، که این حق هر کسی است اما این عزیزان با رانت رفته‌اند و این موفقیت‌ها را به دست آورده‌اند.»

مهدی خزعلی گفت: «این درست نیست که والدین کسی در ایران موافق فیلترینگ باشد اما او در خارج از این در زمینه وی‌پی‌ان کار کند. شما نمی‌توانید موافق حجاب، آن هم نه شال ومانتو که فقط چادر باشید اما فرزندان خود را بفرستید در جایی که حجاب آزاد است، زندگی کنند.»

رسانه تواناتک نیز در توییتی نوشت: «با توجه به اطلاعات منتشر شده درباره فعالیت‌های حمید رضازاده، پسر انسیه خزعلی، ما مطلع شدیم ایشان از کارمندان شرکت وی‌پی‌ان Betternet است. این وی‌پی‌ان در سال ۲۰۱۷ در بشکن و تواناتک معرفی شده است و اکنون با کسب اطلاعات بیش‌تر توسط شرکت این ابزار از سایت تواناتک و کلیه شبکه‌های اجتماعی ما حذف می‌شود.»

براساس اطلاعات منتشر شده در فضای مجاری، حمید رضازاده متولد ۱۳۶۵ و دارای مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر از دانشگاه شهید بهشتی است. او موسس و مدیر اجرایی شرکت بترنت (Betternet) بوده و هم‌اکنون به عنوان مدیر بخش نرم افزار این شرکت ارائه خدمات وی پی ان و فیلترشکن فعالیت دارد.

علاوه بر این محمدرضا رضازاده همسر انسیه خزعلی در دوران محمود احمدی‌نژاد استاندار فارس بوده که حضورش در این منصب با حواشی زیادی همراه بود. معاون عمرانی استاندار تهران، سرپرست استانداری تهران، معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان و فرماندار بانه درسال‌های اول انقلاب ازجمله فعالیت‌های اوست.

محمدرضا رضازاده همچنین در بخش‌های فنی و مهندسی سپاه سمت‌هایی داشته است که می‌توان به مسئولیت دفتر مهندسی وزارت سپاه در استان هرمزگان، سرپرستی اداره کل مهندسی نیروی دریایی وزارت سپاه و مدیریت ساختمان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اشاره کرد.

عباس عبدی، جامعه شناس و فعال سیاسی در واکنش به این اخبار نوشت: «چرا برخی انتظار دارند که ادعاهای آنان در مورد خود و خانواده‌هایشان را مردم باید باور کنند؟ در حالی که تجربه قبلی خلاف صداقت را نشان داده. به علاوه چرا خودشان ادعاهای فرزندانشان را می‌پذیرند؟ در حالی فرزندان می‌دانند در فضای ریاکاری والدینشان طاقت شنیدن حرف درست را ندارند.»

رحمت‌اله بیگدلی، فعال اصلاح طلب نیز در توییتر نوشت: «من اگر جای آقای رئیسی بودم خانم خزعلی را نه به خاطر اقامت پسرش در کانادا، بلکه به خاطر این نوع سوء‌استفاده سخیف از نامگذاری سال توسط رهبری عزل می‌کردم!»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »