ادامه ناآرامی و درگیری در عراق؛ ۳۰ کشته و ۷۰۰ زخمی

 خبرگزاری رویترز از افزایش شمار تلفات جانی درگیری‌های روز دوشنبه در عراق به ۳۰ کشته و ۷۰۰ زخمی خبر داد. از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی درباره رخدادهای عراق، خواستار توقف خشونت‌ها شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع پزشکی عراقی گزارش داد که در درگیری‌های دوشنبه در منطقه سبز بغداد، پایتخت عراق، ۳۰ تن کشته شدند که گفته می‌شود از این تعداد، شماری نیروهای امنیتی هستند.

همچنین گزارش شده که شمار زخمی‌های این درگیری‌ها نیز به ۷۰۰ تن رسیده است که ۱۱۰ تن از آن‌ها نیروهای امنیتی هستند.

درگیری‌ها در عراق پس از یورش حامیان جریان صدر به منطقه سبز بغداد و ورودشان به کاخ ریاست جمهوری در پی کناره‌گیری مقتدی صدر، رهبر این جریان از سیاست آغاز شد.

خشونت بعد از آن شعله کشید که آقای صدر اعلام کرد از سیاست کناره گیری می‌کند.

شماری از شهروندان خارجی در درگیری‌های خیابانی گرفتار شدند. کارکنان سفارت هلند مجبور شده‌اند به سفارت آلمان پناه بروند. خشونت‌ها علاوه بر بغداد، به بصره، نجف، ناصریه و حله نیز کشیده شده است.

بیشتر درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد رخ داد که محل استقرار ساختمان های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی است.

کفیل نخست وزیری عراق خواستار آرامش شده و ارتش بعد از بروز ناآرامی در شهرهای دیگر، مقررات منع تردد سراسری اعلام کرده است.

در طول شب گذشته افراد مسلح به مبادله آتش مسلسل پرداختند که برخی از بدترین خشونت‌ها در پایتخت عراق در سال‌های اخیر بود.

مقام‌های امنیتی گفتند که برخی از خشونت‌ها میان «تیپ صلح» (سپاه مهدی) که به آقای صدر وابسته است و اعضای نیروهای ارتش عراق رخ داد. ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد برخی جنگجویان از سلاح‌های سنگین از جمله راکت‌انداز استفاده می‌کنند.

خطوط هوایی منطقه‌ای پروازهای خود را متوقف کرده اند. شماری از کشورها از شهروندانش خواسته‌اند از این سفر به عراق پرهیز کنند یا این کشور را ترک کنند یا از حضور در مراکز تجمع پرهیز کنند.

از جمله، ایران مرز خود با عراق را بسته و کویت شهروندانش را ترغیب کرده است فورا این کشور را ترک کنند.

یک سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که این رویدادها زنگ خطر است و خواستار «گام‌های فوری برای رفع تنش» شد.

مصطفی کاظمی، نخست وزیر موقت عراق و متحد آقای صدر، نشست‌های کابینه را معلق کرده و از این روحانی بانفوذ خواسته است برای پایان خشونت مداخله کند.

*ایسنا، بی‌بی‌سی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »