«تحت تعقیب»؛ تک و پاتک کلامی جمهوری اسلامی و آمریکا در مورد «توطئه قتل بولتون» 

زیتون– شهرام پورصفی یا پورصافی یا شاید مهدی رضایی، از کارکنان یا ماموران سپاه قدس؛ او متهم شده که قصد داشته جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را به قتل برساند.

وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه ۱۹ مرداد با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه خبری رسمی این وزارتخانه متهم را مردی ۴۵ ساله معرفی کرد و افزود که شهرام پورصفی که بنام «مهدی رضایی» هم شناخته می‌شود تلاش کرده که به افرادی در آمریکا معادل ۳۰۰ هزار دلار برای ترور بولتون پرداخت کند.

جمهوری اسلامی در واکنش، این اعلام جرم را «ادعای بی‌اساس» و «افسانه‌های نخ‌نما» خوانده است.

وب‌سایت خبری-تحلیلی «اکسیوس» نیز به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به پمپئو نوشت که وزارت دادگستری آمریکا مستقیما به مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق این کشور گفته است که براساس اسناد به دست‌آمده از سوی این وزارتخانه، او «دومین هدف سوء‌قصد بوده است.» اکسیوس افزود که شهرام پورصفی که مظنون این پرونده است قرار بوده برای ترور دوم «یک میلیون دلار» بپردازد.

گفته می‌شود که ترور جان بولتون و مایک پومپئو به منظور انتقام‌گیری از آمریکا به دلیل حمله به کاروان قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس طرح‌ریزی شده است.

پس از آنکه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای به جمهوری اسلامی هشدار داد که هرگونه اقدام علیه مقامات کنونی و سابق آمریکا برای ایران پیامدهای شدیدی به همراه خواهد داشت،‌ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بامداد پنج‌شنبه ۲۰ مرداد واکنش نشان داد.

کنعانی گفت: «افسانه‌های نخ‌نما در حال تبدیل شدن به یک رویه تکراری در سیستم قضایی آمریکا است.» او‌ افزود که «مقامات قضائی آمریکا در تداوم اتهام‌زنی‌های بی‌پایان این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران و تداوم سیاست شکست خورده ایران هراسانه، در یک داستان‌سرائی جدید، اتهاماتی را بدون ارائه مدارک معتبر و مستندات لازم مطرح نموده‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی مدعی شد که این «اتهامات» با «اهداف و انگیزه‌های سیاسی» صورت می‌گیرد و گفت که این اقدامات «در حقیقت فرار به جلو، جوسازی تبلیغاتی و خصوصا فرار از مسئولیت پاسخگویی به جنایات متعدد تروریستی است که دولت آمریکا یا مانند ترور بزدلانه سردار شهید سلیمانی مستقیما در آن دست داشته و یا مانند جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی مانند داعش با حمایت و پشتیبانی آمریکا ارتکاب یافته‌اند».

کنعانی این «اتهامات» را «یک رویه تکراری در سیستم قضایی و تبلیغاتی آمریکا» خواند و افزود: «این‌بار، از سناریوسازی در ارتباط با عناصر ورشکسته سیاسی و بی‌ارزش مانند بولتون برای پیش بردن این روند استفاده شده است.»

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی «نسبت به هرگونه اقدام علیه اتباع ایرانی به بهانه این اتهامات مضحک قویا هشدار می‌دهد.» تاکید کرد که «حق هرگونه اقدام در چارچوب مقررات حقوق بین‌الملل برای دفاع از حقوق دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران را برای خود محفوظ می‌داند.»

جیک سالیوان در سخنان خود اعلام کرد: «ما این موضوع را پیشتر نیز گفته‌ایم و باز هم خواهیم گفت که دولت بایدن در حفاظت و دفاع از همه آمریکایی‌ها در مقابل تهدیدات خشونت‌آمیز و تروریسم کوتاهی نخواهد کرد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا با تاکید بر اینکه ایالات متحده همه منابع خودرا برای محافظت از شهروندان این کشور به کار خواهد گرفت، اضافه کرد: «اگر ایران به هر یک از شهروندان ما، چه کسانی که هم اکنون به خدمت به ایالات متحده ادامه می‌دهند یا کسانی که قبلا خدمت کرده‌اند، حمله کند، با پیامدهای شدیدی روبرو خواهد شد.»

گفتنی است که پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) با انتشار اطلاعیه‌ای به چند زبان اعلام کرد که این فرد تحت تعقیب است. در اطلاعیه اف‌بی‌آی آمده است که این فرد «باید مسلح و خطرناک تلقی شود.» و خواسته است که «اگر اطلاعاتی در مورد این شخص دارید لطفا با دفتر محلی اف.ب.ای یا نزدیکترین سفارت یا کنسولگری آمریکا تماس بگیرید.»

اف‌بی‌آی در اطلاعیه خود آورده که شهرام پورصفی «مستقر در ایران است» و «از برنامه های پیام‌رسانی رمزگذاری شده مبتنی بر اینترنت برای استخدام عناصر جنایتکار در داخل ایالت متحده برای ارتکاب به قتل یک مقام عالی سابق دولت ایالت متحده در واشنگتن دی سی یا مریلند در ازای ۳۰۰ هزار دلار وجه رایج آمریکا استفاده کرده است.»

این در حالی است جان بولتون در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت که رویکرد دولت بایدن در قبال ایران باعث شده که جمهوری اسلامی برای اقدام علیه مقام‌های آمریکایی تشویق شود. او افزود: «این یک اشتباه بزرگ دولت است که با التماس به ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، ضعف نشان می‌دهد.»

ماتیو جی اولسون، معاون دادستان کل آمریکا نیز گفته است: «این اولین باری نیست که توطئه‌های ایران به قصد انتقامجویی از افراد در خاک آمریکا خنثی می‌شود؛ ما بطور خستگی‌ناپذیر برای کشف و مختل کردن این تلاش‌ها کار می‌کنیم.»

پیش از این نیز در اسفند سال گذشته نشریه «واشینگتن اگزمینر» به نقل از یک مقام وزارت دادگستری آمریکا خبر داده بود که «دست‌کم دو عضو سپاه قدس» قصد ترور بولتون را داشتند.

حدود دو هفته پیش رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران گزارش دادند که جمهوری اسلامی قصد داشته از طریق یک فرد ۲۳ ساله به نام «خالد مهدی‌اف»، مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار ایرانی را در نیویورک ترور کند. این فرد که اسلحه کلاشنیکف همراه داشت در نزدیکی خانه علینژاد بازداشت شد.

جمهوری اسلامی بارها تهدید کرده که از عاملان ترور قاسم سلیمانی «انتقام سخت» خواهد گرفت. سلیمانی به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ در بغداد، پایتخت عراق کشته شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »