ادامه تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران؛ «ورود به مرحله‌ای بسیار نامشخص» 

زیتون– مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که ما نمی‌دانیم دقیقا چه اتفاقی در برنامه اتمی ایران در حال رخ دادن است.

رافائل گروسی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: «جمهوری اسلامی بدون نظارت و بازرسی‌های آژانس، برنامه‌های هسته‌ای خود را به پیش می برد». او افزود که در صورت عدم دستیابی به توافق هسته‌ای، وارد مرحله‌ای بسیار نامشخص خواهیم‌ شد.

مذاکرات احیای برجام یک سال پیش و با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شده بود، اما اکنون به بن‌بست رسیده است.

گروسی با بیان اینکه شواهدی در دست نیست که ثابت کند ایران در حال تولید سلاح اتمی است، گفت که اما «تلاش‌ها و نحوه عملکرد حکومت ایران نشانگر حرکت آنها به این سمت است.»

وی با اشاره به غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی، اضافه کرد که ایران فاصله کمی با غنی‌سازی ۹۰ درصدی دارد که برای ساخت سلاح اتمی نیاز است.

گروسی در بخش دیگری از سخنانش گفت که مذاکرات در مرحله‌ حساسی قرار دارد و فضا برای توافق، روز‌به‌روز تنگ‌تر می‌شود.

پس از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس در ۱۸ خرداد امسال به‌دلیل عدم همکاری جمهوری اسلامی با این نهاد بین‌المللی، سازمان انرژی اتمی ایران ده‌ها دوربین نظارتی آژانس را خاموش کرد و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تعدادی از تاسیسات هسته‌ای ایران آغاز کرد.

سخنان رافائل گروسی در حالی بیان شده که روز گذشته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، گفته بود که جمهوری اسلامی تا احیای توافق هسته‌ای برجام دوربین‌های «فراپادمانی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را روشن نخواهد کرد.

او روز ۳ مرداد گفت «دوربین‌های فراپادمانی یا به‌اصطلاح برجامی به توافقنامه برجام ربط دارد اگر غربی‌ها به این توافقنامه برگشتند و وقتی اطمینان حاصل کردیم شیطنتی انجام نمی‌دهند برای این دوربین‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.»

اسلامی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی متهم به تلاش برای ساختن بمب اتمی است، گفت: «آن دوربین‌ها برای رفع این اتهام بوده، اما اگر قرار است آن اتهام‌ها پابرجا بماند، دلیلی ندارد که دوربین‌ها به کار خود ادامه دهند.»

رافائل گروسی پیش از این گفته بود که غنی‌سازی ۶٠ درصدی کە ایران اکنون مشغول آن است «بدان معنا نیست که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است، اما کشوری که اهداف نظامی ندارد، اقدام به غنی‌سازی ۶٠ درصدی نمی‌کند».

او با بیان اینکه آژانس از امکان نظارتی «بسیار محدودی» در مورد فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی برخوردار است، افزود که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به سرعت در حال پیشرفت است و اگر بنا باشد توافقی صورت بگیرد، برای او «بسیار دشوار» خواهد بود که ارزیابی دقیقی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه دهد.

سخنان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، واکنش اسرائیل را به دنبال داشت که از جامعه جهانی خواست پیش از آن که دیر شود، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را متوقف کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست خبری روز دوشنبه ۳ مرداد در این مورد موضع گیری کرد و رافائل گروسی را به موضع گیری «غیرحرفه‌ای و غیرمنصفانه» درباره برنامه هسته‌ای ایران متهم کرد و ادعا کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواضع اسرائیل را درباره فعالیت هسته‌ای ایران تکرار می‌کند.

ایران در سال ۲۰۱۵ بر اساس توافقنامه برجام تعهد داد که در صورت رفع تحریم‌های بین‌المللی، برنامه‌ هسته‌ای‌اش را محدود کند. اما پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، جمهوری اسلامی نیز به صورت گام‌به‌گام از اجرای تعهداتش در برجام سرباز زد

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »