در آستانه حکم دادگاه سوئد، کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران وضعیت پرونده حمید نوری را بررسی کرد 

در آستانه اعلام حکم دادگاه در سوئد درباره حمید نوری دادیار زندان گوهردشت کرج در زمان اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ایران وضعیت پرونده وی را بررسی کرده است.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی این کمیسیون که از برگزاری این نشست خبر داده جزئیات جلسه را اعلام نکرده و فقط از سوئد بابت دستگیری و محاکمه حمید نوری انتقاد کرده است.

آقای عمویی گفته است این دادگاه «عادلانه بودن دادرسی و ادعاهای نظام قضایی سوئد در حمایت از حقوق بشر را زیر سوال قرار داده است.»

همزمان علی نیکزاد نائب رئیس مجلس ایران هم که درغیاب محمدباقر قالیباف ریاست جلسه علنی امروز را بر عهده داشته، در صحن مجلس خواستار آزادی حمید نوری شده است.

حمید نوری به ظن دست داشتن در«جنایت جنگی» و«قتل عمد» با حکم دادگاهی در سوئد بازدشت شده و روند دادرسی پرونده او در جریان است.

وی در ابتدا در سپاه پاسداران فعال بوده اما در سال ۱۳۶۱ به دادستانی می‌رود. او متهم است که در زمان کشتارهای تابستان سال ۱۳۶۷ دستیار محمد مقیسه (ناصریان) در زندان گوهردشت بوده است.

این نخستین بار است که یک ایرانی به اتهام شرکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، در خارج از این کشور بازداشت و محاکمه می‌‎شود. گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقانونی در سازمان ملل متحد درباره این پرونده گفته است «این اولین گام مهم به سوی عدالت درباره اعدام‌های سال ۱۳۶۷ است.»

*بی‌بی‌سی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »