یک کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره تبعات تنش میان ایران و آژانس می‌گوید «پیش‌بینی دقیق من این است که وضع بدتر خواهد شد و هیچ چیزی اجتناب‌پذیر نیست. جنگ حاصل محاسبه نیست حاصل سوء محاسبه است»

محسن جلیلوند، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناس مسائل بین الملل، در گفت‌‌وگو با شفقنا با تأکید بر این‌که «همه مایل به حل مساله هستند» می‌افزایذ « ولی تعارض منافع باعث شده مساله دچار مشکل شود و در این شرایط قرار بگیریم».

این استاد دانشگاه پیش‌بینی می‌کند «با توجه به شرایط داخلی و خارجی ایران و با توجه به شرایط بین المللی»، ایران  با چالش های بزرگتر و بیشتری مواجه خواهد شد  و «موضوع تقابل ها تندتر شود».

جلیل‌وند می‌گوید:« امروز در مقایسه با سال گذشته که مذاکرات رو به آغاز بود وضعیت ایران بدتر شده است. دلار حدودا ۲۳ هزار تومانی امروز بالای ۳۳ هزار تومان است و این اختلاف یکی دو تومان نیست. شرایط اقتصادی ایران مطلوب نیست. در این شرایط باید میزان تاب آوری هر طرف را سنجید».

وی می‌افزاید «در هر دو طرف، آن ها و ما باید تصمیم سخت بگیریم. تصمیم سخت ما این است که بین سیاست داخلی و خارجی مان بالانس ایجاد کنیم. علی رغم اینکه تبلیغ می شود اما تحریم بر مردم ایران فشار زیادی آورده است و این حرف گزارشگر سازمان ملل به عنوان شخصیتی بی طرف است و حرف من نیست. در ده سال گذشته رشد ناخالص ایران روی کاغذ صفر بود و من فکر می کنم زیر صفر بود اگر فردا تحریم های ایران تماما برداشته شود ۸ سال طول می کشد که به سال ۹۲ برگردیم. این وضعیت ایران است. از طرفی وقتی آمریکا مذاکرات با ایران را شروع کرد ایران تعدادی سانتریفیوژ عقب مانده داشت اما امروز سانتریفیوژهای ایران به نزدیک چند هزار رسیده است و آی آر ۸ است و اورانیوم ۶۰ درصد غنی می کند این هم مساله آمریکا است و طرفین در وضعیتی قرار گرفته اند که باید بالانس کنند اینکه تا چه حد موفق باشند بحث دیگری است. پیش بینی دقیق من این است که وضع بدتر خواهد شد و هیچ چیزی اجتناب پذیر نیست. جنگ حاصل محاسبه نیست حاصل سوء محاسبه است. بنابراین اینکه کدام یک از طرفین محاسبه کند مهم است، سو محاسبه یعنی شما از حوزه عقلانیت خارج می شوید. به قول هیتلر جنگ به این می ماند که در اتاقی تاریک را باز کنید و داخل شوید نمی دانید در اتاق چه در انتظار شما است».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

مطالب دیگر

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »