فدراسیون فوتبال کانادا تائید کرد که بازی دوستانه بین  تیم‌ ملی این کشور و تیم ملی فوتبال ایران لغو شده است.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، روز پنجشنبه پنجم خرداد در توئیتی خبر داد که بازی دوستانه بین تیم ملی فوتبال ایران و کانادا لغو شده است. فدراسیون فوتبال کانادا هم این خبر را تایید کرده است.

این فدراسیون روز پنج‌شنبه، ده روز مانده به برگزاری این بازی دوستانه، اعلام کرد که بازی لغو شده است. در توئیت این فدراسیون به جزئیات و دلایل لغو این بازی دوستانه اشاره‌ نشده است.

فدراسیون فوتبال کانادا اما افزوده که جزئیات تکمیلی به زودی در اختیار تمامی خریداران بلیت قرار خواهد گرفت.

فدراسیون فوتبال ایران در واکنش به لغو مسابقه تدارکاتی تیم ایران و کانادا از سوی کانادا گفت که “تیم میزبان به دلایل نامعلوم” این اقدام را انجام داده است.

در اطلاعیه فدراسیون فوتبال ایران آمده: “دیدار دوستانه تیم‌های ملی دو کشور به دلایل نامعلومی از جانب کشور میزبان لغو شده و در موعد مقرر برگزار نخواهد شد.”

در این اطلاعیه همچین گفته شده: “کانادا براساس قرارداد دو جانبه متعهد به برگزاری و میزبانی این مسابقه بود، علیرغم انجام کلیه اقدامات و مقدمات سفر، با ارسال نامه‌اى از لغو بازى خبر داده، با این وجود جزییات و علت عدم انجام تعهدات خود را اعلام نکرده است.”

پیش از این قرار بود تیم ملی ایران در نخستین دیدار تدارکاتی پیش از حضور در مسابقات جام جهانی ٢٠٢٢، روز ۱۵ خرداد (پنجم ژوئن) با تیم فوتبال کانادا بازی دوستانه‌ای در ونکوور داشته باشد.

ضرورت برگزاری این بازی دوستانه به یکی از مسائل مناقشه‌برانگیز سیاست روز کانادا مبدل شد، به‌ویژه در شرایطی‌ که بیشترین جان‌باختگان پرواز اوکراینی را شهروندان یا دارندگان اقامت دائم کانادا تشکیل می‌دادند.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در روزهای گذشته کارزار گسترده‌ای را برای لغو این بازی آغاز کرده بودند و شماری از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان کانادا نیز در بیانیه‌ای خواستار لغو بازی دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و کانادا شده بودند.

همزمان با تلاش بازماندگان قربانیان سرنگونی هواپیما برای لغو بازی دو تیم فوتبال ایران و کانادا، در روزهای گذشته تعدادی از مقامات کانادایی هم حمایت خود از آنها را اعلام کردند

آقای اسماعیلیون که همسر و دختر خود را در سرنگونی هواپیمای اوکراینی از دست داده است، پیشتر گفته بود که دعوت تیم فوتبال ایران به کانادا «سیلی» به صورت خانواده‌های مسافران کشته‌شده پرواز پی‌اس۷۵۲ است.

هواپیمای اوکراینی به شماره پرواز پی‌اس۷۵۲، روز ۱۸ دی‌ ۱۳۹۸ دقایقی پس از برخاستن از باند فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هنوز پاسخ روشنی در مورد ابهامات این پرونده نداده‌اند و خانواده‌های قربانیان خواستار محاکمه و پاسخگو شدن تمام آمران و عوامل شلیک به این هواپیما هستند.

* رادیو فردا  * بی‌بی‌سی‌ فارسی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

مطالب دیگر

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »