برج«متروپل» در آبادان فروریخت؛ استاندار خوزستان: «آمار کشته‌ها محرمانه بماند»

زیتون– در پی فرویختن مجتمع تجاری «متروپل» در آبادان و کشته و زخمی‌شدن ده‌ها نفر، استاندار خوزستان پس از حضور در محل حادثه به هلال احمر دستور داد که «آمار کشته‌ها محرمانه بماند».

سعید حافظی، روزنامه‌نگار حوزه خوزستان، با اعلام این خبر عکسی را از تجمع عکسی را از «استقرار پلیس ضد شورش در محل حادثه منتشر کرد و افزود«در مرکز شهر منع آمد و شد اعلام کردند»

به‌گزارش ایسنا حوالی ساعت ۱۲:۵۰ دوشنبه (۲ خرداد) ساختمان ۱۰ طبقه تجاری-اداری «متروپل» در آبادان ریزش کرد و ده‌ها دستگاه آمبولانس و اتبوس و بالگرد به محل حادثه اعزام شدند. شمار کشته‌شدگان این حادثه تاکنون به ۵ نفر رسیده و دست‌کم ۲۰ نفر مصدوم شده‌اند. احتمال گرفتاری ده‌ها نفر زیر آوار وجود دارد.

مسئولان شهری و استانی گفته‌اند این ساختمان «در حال ساخت» و «نیمه‌کاره» بوده؛ اما سعید حافظی، به بی‌بی‌سی فارسی گفت برج اول این مجتمع اسفند افتتاح و طبقه همکف برج دوم نیز راه‌اندازی شده بود و اکنون برج اول روی برج دوم ریخته است.

ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود که در آن گروهی از مردم در محل حادثه شهردار آبادان، حسین حمیدپور، را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

این مجتمع تجاری در مرکز شهر آبادان متعلق به هلدینگ عبدالباقی است و علی‌رغم «عدم دریافت تاییدیه نظام مهندسی ، عدم دریافت نظریه مهندس ناظر ،عدم رعایت اصول ایمنی و شهرسازی» از سوی محمودرضا شیرازی، شهردار وقت و معاون فعلی استاندار، مجوز ساخت دریافت می‌کند.

به گفته‌ی داریوش معمار، روزنامه‌نگار، پرونده‌ای در سال ۹۸ «تحت عنوان تخلفات گروه ساختمان‌سازی عبدالباقی» در دادگستری آبادان تشکیل می‌شود اما «حمایت حسین حمیدپور شهردار وقت از پروژه متروپل» و «سندسازی به تاریخ گذشته» موجب تبرئه «حسین عبدالباقی» در رأی اولیه دادگستری آبادان می‌شود.

در این پرونده عمده به تخلفات فنی وسازه ای ایشان در پروژه ⁧‫متروپل‬⁩ اشاره شده بود. در گزارش از نظریه کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان شهرسازی شهرداری آبادان استفاده شده بود.

دادگاه تجدید نظر نیز «با نفوذِ محمد گراوند معاون دادستان» رأی اولیه را تأیید می‌کند.

در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی از سعید حافظی هم‌رسان می‌شود که سال گذشته با انتشاری عکس‌هایی از فرونشست این مجتمع تجاری می‌گوید که این به خاطر «سستی سازه» هر لحظه امکان فروریزش این مجتمع وجود دارد. او به خریداران هشدار می‌دهد که این ساختمان بر اساس نظر کارشناسان ممکن است «حتی به افتتاح هم نرسد».

سعید حافظی در توییت جداگانه‌ای در سال گذشته نوشته است که به‌خاطر این هشدارها و افشاگری‌ها «همسر و فرزندش» از سوی «حسین عبدالباقی‬⁩ زمینخوار معروف» به «مرگ تهدید» شده‌اند.

از واکنش مسئولان به اطلاع‌رسانی‌های این روزنامه‌نگار اطلاعی در دسترس نیست. اما در یک ویدیوی تبلیغی در سایت آپارات، دیده می‌شود که تعدادی از مسئولان از جمله شهردار و رئیس شورای شهر در «دهه‌ی فجر» به‌همراه حسین عبدالباقی از این مجتمع دیدار می‌کنند.

پس از فروریرش ساختمان متروپل و مجروح و کشته‌شدن ده‌ها تن از شهروندان، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، به معاون اول خود دستور داد «ضمن اعزام گروه های امداد و نجات سازمان آتش نشانی تهران برای امداد به آسیب دیدگان، کلیه امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان به کار گیرد».

رئیس شورای شهر آبادان هم با بیان اینکه «ضوابط و قوانین صدور مجوز ساختمانی شفاف است» ، گفته است: «از صادرکنندگان مجوز احداث برج دوقلوی متروپل آبادان شکایت خواهد شد و هر فردی که تعلل کرده باید پاسخگوی خون‌های ریخته شده و مصدومان باشد» و « هیچ‌گونه حاشیه امنی وجود نخواهند داشت».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »