#وریا_غفوری_حذف_شدنی_نیست؛ کاپیتانی که فوتبال اولویت او نیست

زیتون– در اقدامی نادر در شبکه‌های اجتماعی، هواداران پرسپولیس هم برای وریا غفوری قلب آبی «?» گذاشتند؛ « وقتی پای موضوعات اجتماعی به میان می‌آید رنگ [ِ تیم] دیگر مهم نیست نه قرمز دارد، نه آبی دارد، نه زرد و نه رنگ‌های دیگه».

پس از اعتراض وریا غفوری، کاپیتان تیم استقلال، شبکه سوم تلویزیون عکس او را در  برنامه‌ی «فوتبال برتر» سانسور کرد اما کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «#وریا_غفوری_حذف_شدنی_نیست» به این اقدام صدا و سیمای جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کردند.


پس از قطعی شدن قهرمانی زودهنگام تیم استقلال در مسابقات لیگ برتر، وریا غفوری در سخنان کوتاهی به اعتراض‌های اخیر مردم واکنش نشان داد و گفت « وقتی صحبت از مسائل اجتماعی و مدنی می‌شود، فوتبال دیگر اولویت من نیست و از جایگاهی که دارم باید استفاده کنم و زبان هوادارانی باشم که با هزار بدبختی بلیت تهیه می‌کنند و ما را تشویق می‌کنند».

کاپیتان تیم استقلال همچنین با اشاره به اعتراض‌ها در اهواز از مسئولین پرسید «آیا با دیدن این وضعیت شرمنده نمی‌شوند؟»


حذف تصویر وریا غفوری واکنش علی دایی، پرآوازه‌ترین فوتبالیست ایران، را هم به همراه داشت.

کاپیتان و مربی اسبق پرسپولیس با انتشار تصویری تمام قد از وریا غفوری در اینستاگرام خود با او همراهی کرد و نوشت «ساکت کردن منتقد، فقط و فقط پاک کردن صورت مساله است. مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی هستند و باید به جای سرکوب، فکر اساسی برای حل مشکلاتشان کرد فارغ از رنگ‌ها، از هر فردی که صدای مردمش است حمایت می‌کنم»

فرهاد مجیدی، سرمربی تیم فوتبال استقلال، نیز در نشستی خبری از پاسخ به سوال خبرنگار برنامه «فوتبال برتر» از شبکه سوم امتناع ورزید و در واکنش گفت« شما به خود اجازه می‌دهید عکس کاپیتان تیم من را روی صفحه تلویزیون محو کردید، وقاحت درچه حد؟ من هیچ وقت جواب شما را نمی‌دهم»

مجیدی همچنین با اشاره به این‌که «به ما فشار آوردند که باید به برنامه فوتبال برتر بیایید» گفت « چیزی به اسم باید وجود ندارد. من فرزند حجازی هستم کسی نمی‌تواند به من بگوید باید بیایی در این برنامه»

از «کم‌آبی در خوزستان»، «کشتار آبان ۹۸»، «سقوط هواپیمای اوکراینی» تا «کشتار کولبران» و «خودسوزی دختر آبی» کمتر مسئله اجتماعی را می‌توان یافت که وریا غفوری به آن واکنشی نداشته و صدای منتقدان  را به گوش مخاطبان خود نرسانده باشد.

یک‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸، بازیکنان تیم فوتبال استقلال تهران، قبل از شروع بازی با تیم نفت مسجد سلیمان، روی پیراهن ورزشی خود تی‌شرتی پوشیده بودند که عبارت “دختر آبی” به زبان‌های فارسی و انگلیسی روی آن به چشم می‌خورد.

رسانه‌های وابسته به جریان‌های تندرو و امنیتی در ایران، در اقدامی هماهنگ  این اقدام تیم استقلال را به وریا غفوری نسبت دادند و نوشتند او «تی‌شرت‌ها با عبارت دختر آبی را بین بازیکنان پخش کرده و به رغم مخالفت جواد زرینچه، سرپرست تیم، از بازیکنان خواسته با این تی‌شرت‌ها وارد زمین شوند و عکس یادگاری بگیرند»

«دختر آبی» نامی است که درمیان طرفداران فوتبال و رسانه‌های اجتماعی برای سحرخدایاری به‌کار می‌رود.

سحر خدایاری، هوادار ۲۸ ساله‌ی تیم استقلال، ‌اسفند ۱۳۹۷ هنگامی که تلاش می‌کرد با لباس پسرانه و برای تماشای بازی آبی‌پوشان استقلال و تیم العین امارات وارد ورزشگاه آزادی تهران شود توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت شد. پس از آزادی از زندان و هنگام مراجعه به دادگاه انقلاب مقابل ساختمان دادگاه خودسوزی کرد و ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ بر اثر شدت جراحات در بیمارستان مطهری تهران درگذشت.

وریا پس از اعتراضات سال ۹۸  در اینستاگرام به «خانواده‌هایی که عزیزانشان را در اعتراضات از دست دادند» تسلیت گفت. وریا در توضیح این پست اینستاگرامی گفت« هدفم بیان درد مردم بود […] وقتی پای موضوعات اجتماعی به میان می‌آید رنگ رنگ [ِ تیم] دیگر مهم نیست «نه قرمز دارد، نه آبی دارد، نه زرد و نه رنگ‌های دیگه».

این اعتراض‌ها و «اولویت‌های اجتماعی» حذف وریا غفوری از تیم ملی را به همراه داشته است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »