سومین روز اعتصاب؛ شهردار تهران برخورد امنیتی با رانندگان را تایید کرد 

زیتون-هم‌زمان با سومین روز اعتصاب کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، اعتراضات عمومی در ایران که پس از افزایش شدید قیمت نان و مواد غذایی شروع شده بود، ادامه دارد.

در روزهای اخیر دامنه‌ی اعتراضات به استان‌های فارس و اصفهان نیز کشیده شده و جو بسیاری از شهرها امنیتی بوده و اینترنت قطع یا کند است.

علیرضا زاکانی،‌ شهردار تهران، روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت، در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره اعتصاب رانندگان و کارگران خطوط بی‌آرتی شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران اعلام کرد که «روند خدمت‌رسانی»‌ از روز سه‌شنبه،‌ پس از پرداخت علی‌الحساب دستمزد آنها و نیز «برخورد با سازمان‌دهندگان اعتراضات» عادی شده است.

سخنان شهردار تهران در مورد «برخورد» با رانندگانی که اعتصاب کرده بودند در حالی بیان شد که روز سه‌شنبه عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، از دیدار بی‌نتیجه علیرضا زاکانی با نمایندگان معترضان خبر داده و افزود: «نگاه ما به اعتراضات صنفی؛ سیاسی و امنیتی نیست و در تمام دنیا گره‌های صنفی با گفتگو و تعامل برطرف می‌شود.»

سندیکای کارگران نیز گزارش داد  که شرکت واحد، روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت حدود ۱۲ نفر از رانندگان سامانه شش خط بی‌آرتیِ شرکت واحد بازداشت شدند که محمد رمضانی، عباس تاجیک، اکبر رزمی و وحید فریدونی از جمله آنان هستند.

بر اساس گزارش‌ها رانندگان و کارگران بازداشتی به زندان اوین منتقل شده و برای برخی از آنان، ‌مانند وحید فریدونی، ‌۵۰۰ میلیون تومان وثیقه تعیین شده است.

زاکانی مورد بازداشت رانندگان مسئولیت را متوجه دستگاه‌های امنیتی دانست و گفت: «این سوال را باید دستگاه‌های امنیتی پاسخ دهند و برخی بودند که این اعتراضات را سامان‌دهی می‌کردند و به نظرم در مواجهه آن‌ها متفاوت عمل شده است».

اعتصاب رانندگان شرکت واحد روز دوشنبه در اعتراض به افزایش ده درصدی دستمزدهای شرکت واحد در سال جاری آغاز شد.

بر اساس مصوبه‌ شورای‌ عالی کار، دستمزد حداقل‌بگیران باید ۵۷ درصد و حقوق سایر سطوح ۳۸ درصد افزایش پیدا کند. اما هیئت وزیران روز ۱۵ اردیبهشت، بخشنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، دستمزد کارگران شاغل در بخش‌های دولتی تنها ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. در همین حال، شهرداری تهران نیز این موضوع را به اجرا درآورده بود.

این در شرایطی است که نه تنها رانندگان و کارگران خطوط بی‌آرتی، بلکه کارگران دیگر بخش‌های دولتی، اقدام شهرداری تهران و دولت را نقض مصوبه قانونی شورای عالی کار می‌دانند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران روز سه‌شنبه در حساب توییتری خود نوشت: «رانندگان و کارگران شرکت واحد تا زمانی که شهرداری حقوق کارگران را مطابق مصوبه شورای عالی کار پرداخت نکند به اعتصاب ادامه می‌دهند.»

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «نزدیک ۳۰۰ نفر اعتراض داشتند و الباقی ارائه خدمت می‌کردند و از دیروز هم روند خدمت‌رسانی‌ عادی شده است؛ برخی افراد اعتراضات را ساماندهی می‌‌کردند که پس از برخورد با آن‌ها موضوع خاتمه یافت.»

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «نزدیک ۳۰۰ نفر اعتراض داشتند و الباقی ارائه خدمت می‌کردند و از دیروز هم روند خدمت‌رسانی‌ عادی شده است؛ برخی افراد اعتراضات را ساماندهی می‌‌کردند که پس از برخورد با آن‌ها موضوع خاتمه یافت.»

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه به نقل از نیروی انتظامی خبر داده بود که ۷۰۰ دستگاه اتوبوس این نیرو برای جابه‌جایی مسافران به کار گرفته شده‌اند.

همچنین گفته می‌شود که آموزش رانندگی به اعضای سپاه پاسداران برای جایگزینی راننده‌ها از دیگر اقدامات برای خنثی کردن این اعتصاب است.

سندیکای کارگران شرکت واحد تصاویری منتشر کرده که نشان می‌دهد رانندگان موقت به علت ناشی‌گری به اتوبوس‌ها خسارت وارد کرده‌اند.

زاکانی با بیان اینکه فیش‌های حقوقی منتشرشده در فضای مجازی از رانندگان اتوبوس‌ها درست است، گفت: « مشکلی که به وجود آمد به مصوبه‌ای برمی‌گشت که در قانون شورای عالی کار وجود داشت و مبتنی بر یک قانونی بود که آن قانون اساسا نقص ضمنی شده و مجموعه‌های حقوقی هم آن را تایید می‌کنند لذا این شائبه ایجاد شده بود که آن حق قانونی دارد تضییع می‌شود که من خدمت دوستان گفتم حق قانونی آن چیزی است که تصویب خواهد شد. اما با این حال برای اینکه وظیفه خودمان را انجام داده باشیم، علی‌الحساب حق آنان را پرداخت کردیم و حالا منتظر هستیم تا تکلیف قانون مشخص شود».

به تازگی یک فیش حقوقی رانندگان شرکت واحد در توییتر منتشر شده که خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، با اشاره به آن نوشت: «برخی با انتشار فیش‌های حقوقی مدعی شدند که حقوق رانندگان نسبت به سایر اقشار چندان کم نیست».

بر اساس این فیش، حقوق رانندگان شرکت واحد بیش از ۱۴ میلیون در نظر گرفته شده است مبلغی که با واقعیت‌های زندگی کارگری رانندگان شرکت واحد همخوانی ندارد و روشن نیست که مبنای این فیش حقوقی چیست.

یک راننده شرکت واحد که خواسته نامش فاش نشود،‌ به رادیوفردا گفته است که پرداخت دستمزدها، ‌پس از اعتراض کارگران به افزایش ۱۰ درصدی،‌ به طور علی‌الحساب با ۴۰ درصد افزایش پرداخت شد و در عین حال،‌ تنها وعده داده شده که دستمزدها بر اساس مصوبه شورای عالی کار به رانندگان و کارگران بی‌آرتی پرداخت شود.

اخیرا نامه‌ای با امضای لطف‌الله فروزنده، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری و ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران نیز منتشر شده که در آن اعلام شده است حقوق کارکنان تا تعیین تکلیف نهایی به صورت علی‌الحساب پرداخت شود.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند دلیل تعطیلی‌های سه‌شنبه و چهارشنبه این است که دولت می‌خواهد «تاثیر اعتصاب رانندگان شرکت واحد خطوط بی‌آرتی در سطح شهر مشهود نباشد».

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند دلیل تعطیلی‌های سه‌شنبه و چهارشنبه این است که دولت می‌خواهد «تاثیر اعتصاب رانندگان شرکت واحد خطوط بی‌آرتی در سطح شهر مشهود نباشد».

کارگران شرکت واحد از دهه ۸۰ به بعد بارها تجمع کرده‌اند و تعدادی از اعضای سندیکای شرکت واحد نیز بازداشت و به زندان‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

گفتنی است، راهبران متروی تهران نیز هشدار داده‌اند که در صورت افزایش نیافتن میزان دستمزد خود بر اساس مصوبه شورای عالی کار، ممکن است اعتصاب کنند

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »