حمید نوری وجود گورستان خاوران را انکار کرد

حمید نوری، از متهمین به مشارکت در اعدام‌های تابستان ۶۷، در پنجمین جلسه از دفاعیات خود در سالن ۳۷ دادگاه استکهلم سوئد، وجود گورهای دسته‌جمعی در خاوران تهران را انکار کرد و مدعی شد که خاوران وجود خارجی ندارد.

او گورستان خاوران را دروغ و ساختگی خواند و مدعی شد که کمونیست‌ها «این داستان را ساخته‌اند.»

نوری همچنین ادعا کرد که تا وقتی که در ایران بوده در این باره چیزی نشنیده و درباره خاوران تنها بعد از دستگیری‌اش شنیده است.

گورستان خاوران از نمادهای اعدام‌های تابستان ۶۷ ٬ مصادره جنازه‌ها و تخریب قبرهاست؛ قبرهای دسته‌جمعی و قبرستانی که به عنوان نمادی از اعدام‌شدگان دهه ۶۰ شناخته می‌شود و تعدادی از بهائیان هم در آن‌جا دفن شده‌اند.

مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی همچنان از حضور خانواده‌های قربانیان در گورستان جلوگیری می‌کنند و محدودیت‌های بسیاری در این زمینه ایجاد می‌کنند.

بر اساس روایت خانواده‌ها و بازماندگان اعدام‌های دهه ۶۰، جنازه‌های اعدام‌شدگان و مخالفان سیاسی به صورت دسته‌جمعی در خاوران که از سوی حکومت «لعنت‌آباد» نام گرفته بود دفن شده است.



رییس گمرک: ورود آلات موسیقی به کشور ممنوع است

مهدی میراشرفی٬ رییس گمرک٬ ضمن اعلام ممنوعیت ورود آلات موسیقی تاکید کرد که محموله ۱۱ کانتینر آلات موسیقی برند یاماها که از سال ۱۳۹۸ در گمرک بوشهر مانده است اجازه ترخیص نخواهد یافت.

خبرگزاری «تسنیم» نزدیک به سپاه پاسداران در روزهای اخیر در گزارشی دربارهٔ احتمال ترخیص این محموله هشدار داده و نوشته بود که «بازرسی گمرک ایران به‌صورت تمام‌قد به این ماجرا ورود کرده» تا جلوی ترخیص آن را بگیرد.

این خبرگزاری همچنین از نگرانی مسئولان گمرکی نسبت به آسیب دیدن محموله آلات موسیقی در شرایط آب‌وهوایی گمرک بوشهر انتقاد کرده بود.

تسنیم روز ۹ آذر در این رابطه با مهدی میراشرفی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس گمرک ایران، گفت‌وگو کرده و او گفته است که «این کالا جزو کالاهای گروه چهاری است که ورود آن به کشور ممنوع است اما به استناد برخی آرا مراجع قضائی قرار بوده که با پرداخت دو برابر حقوق و عوارض ترخیص شود».

مهدی میراشرفی افزوده است که «در حال حاضر جلوی ترخیص این کالاها گرفته شده و مرجع قضایی صادرکننده حکم آن را متوقف کرده است. در نتیجه هم‌اکنون این آلات موسیقی متوقف هستند و باید آن چیزی که قانون تعیین کرده‌است، در این خصوص اجرا شود، مگر این‌که حکم جدیدی برای آن صادر شود.»



درگیری نظامی میان مرزبانی ایران و طالبان

طالبان نیروهای زیادی به نقطه مرزی کنگ ولایت نیمروز اعزام کرده و درگیری شدید با مرزبانان ایرانی جریان دارد.

توپخانه مرزبانی ایران شروع به شلیک به مواضع طالبان کرده اند ؛ طالبان ساعتی قبل برج دیدبانی پاسگاه مرزی ایران رو گلوله باران کرده بود.

منابع نزدیک به جبهه مقاومت تایید می‌کنند که شدت درگیری ها میان طالبان و مرزبانان ایران، در پاسگاه‌های دوست محمد و بالا سیاه چشمان هم‌مرز با ولسوالی کنگ ولایت نیمروز  بیشتر از مناطق دیگر است. 



«آلودگی هوای» فعالیت‌های ورزشی را ممنوع و مدارس را غیرحضوری کرد

آلودگی شدید هوا در تهران موجب شد مدارس تا سه روز آینده غیرحضوری و کلیه فعالیت‌های ورزشی فردی و گروهی در تهران ممنوع اعلام شود.

عابد ملکی٬ معاون استاندار تهران٬ اعلام کرده با توجه به تشدید آلودگی هوا در چهارشنبه مصوب شد برای دو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه، فعالیت کلیه مراکز آموزشی غیرحضوری شود، فعالیت‌های ورزشی انفرادی و گروهی ممنوع و با مرخصی مادران کارمند دارای کودک نیز موافقت شود.
به گفته عابد ملکی، تعطیلی موقت واحدهای صنعتی و کارخانه‌ها و مراکز مؤثر در تشدید آلودگی هوا و ممنوعیت استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع مجاور کلان‌شهرها و غیرحضوری شدن کلاس‌های دانشگاه از دیگر مصوبات در راستای کنترل آلودگی هوای تهران است.

این تصمیمات پس از آن اتخاذ شد که سازمان هواشناسی اعلام کرد کیفیت هوا در استان تهران، کماکان برای همه گروه‌ها ناسالم است و این وضعیت، دست‌کم تا روز پنج‌شنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت.

میانگین غلظت آلاینده‌های هوای تهران روز چهارشنبه، دهم آذر بر روی عدد ۱۴۸ قرار دارد، وضعیت ۲۱ ایستگاه سنجش کیفیت هوا قرمز است و کیفیت هوا مرز ۱۵۰ را رد کرده است.



خروج حدود ١٧ هزار ایرانی از مرز زمینی برای حضور در «جمعه سیاه» ترکیه

در بازه زمانی ۱۱ روزه از ۲۷ آبان ماه تا ۸ آذر ماه ۱۶ هزار و ۷۵۹ نفر ایرانی از مرزهای زمینی وارد ترکیه شدند که در همین ایام ۱۶ هزار و ۶۲۹ نفر به کشور برگشتند.

هفته گذشته بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه که فرصتی برای خرید با تخفیف‌های چند ده درصدی است با استقبال عجیب ایرانی‌ها از مراکز خرید ترکیه مواجه شد

هزاران ایرانی از مرزهای زمینی برای خرید در این ایام ویژه خود را به مقاصد مختلف رساندند که گویا پرازدحام ترین و پرطرفدارترین مقصد در این برای ایرانی‌ها مراکز تجاری وان در ترکیه بوده و جمعیت قابل توجهی از ایرانی‌ها از مرز رازی خود را به مراکز خرید وان رساندند.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.