سلول انفرادی؛ ابزار شکنجه‌ در نظام‌های استبدادی

ابوالفضل قدیانی

دیر زمانی است که داستان سلول انفرادی در محافل و مجامع طرفداران آزادی، دمکراسی، عدالت و مدافعان حقوق بشر مورد بحث ، بررسی و انتقاد قرار گرفته است. با مداقه در صدمات و لطمات روحی و روانی و جسمانی ناشی از آن، همگی یک صدا سلول انفرادی را از مصادیق بارز شکنجه دانسته و غیر قانونی و مجرمانه بودن آن را مکرراً به اطلاع و آگاهی افکار عمومی در سراسر جهان رسانده‌اند‌.

همچنین دیر زمانی است که سلول انفرادی یکی از ابزارهای بی‌رحمانهٔ مستبدان در راس نظام‌های استبدادی از جمله مستبد امروز ایران، علی خامنه‌ای، است که در جهت شکنجه و آزار فعالان، منتقدان و معترضان و مبارزان راه آزادی و وا داشتن آن اسیران در سلول‌های انفرادی به اعتراف علیه خود و دیگران به کار گرفته می‌شود. عجیب این است که خود کامهٔ ایران هم سال‌ها قبل به‌نحوی به شکنجه بودن سلول انفرادی اذعان کرده بود نمی‌دانم با چه قصد و انگیزه‌ای؛ البته می توان حدس زد که به قصد فریب افکار عمومی و مبرا کردن خود از این عمل ضد انسانی و مجرمانه.

عجیب‌تر این که با تمام رسوایی این ابزار ضد انسانی همچنان بر تداوم و به کار گرفتن این ابزار اصرار می‌ورزد. البته قابل فهم است چون برای تداوم حکومت جبارانهٔ خود آن را لازم می بیند و برای حفظ خود هنری هم جز سرکوب ندارد.

لازم است در اینجا به دو نکته اشاره کنم.

اول این که آیا مستبد و اعوان و انصارش توانسته‌اند با به‌کارگیری این ابزار مجرمانه به‌طور کلی منتقدان، معترضان و مخالفان ظلم و استبداد و آزادی‌خواهان عدالت‌طلب را بشکنند و از میدان ایستادگی، مقاومت و مبارزهٔ خشونت پرهیز و مدنی بیرون کنند؟ پاسخ منفی است و هرگز نخواهند توانست، چون آزادی‌خواهان و مخالفان استبداد با تمامی مشکلات و سختی‌ها هم‌چنان به مقاومت و ایستادگی در برابر استبداد ادامه می‌دهند و مردم تا مغز استخوان ناراضی هم به آنان می پیوندند.

نکتهٔ دوم این‌که عزیزانی که در سلول‌های انفرادی محبوس می‌شوند و از این رهگذر چه میزان لطمات و صدمات روحی و روانی و جسمانی به آنان وارد می شود، موضوعی دیگر است که باید متخصصان مربوطه نظر دهند.

روز یکشنبه دهم اسفند جمعی از عزیزان آسیب‌دیده از سلول‌های انفرادی در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در غرب تهران اقدام به ثبت دادخواستی علیه آمران و عاملان و مامورانی کردند که مدت‌ها آنان را در سلول‌های انفرادی محبوس کرده‌اند. این فعالان مدنی و سیاسی که خود سلول انفرادی را تجربه‌کرده و لطمات ناشی از آن را با تمام وجود تحمل نموده‌اند، از شریف‌ترین و صادق‌ترین و حقیقت‌طلب‌ترین رهروان راه آزادی و عدالت‌اند، که اقدام به این عمل شریف و نیکو نموده که گامی مهم در جهت حق‌طلبی و عدالت‌خواهی است.

از منتقدان و معترضان و مخالفان استبداد انتظار می‌رود که از این عزیزان دادخواه حمایت کرده و خواهان پایان دادن به شکنجهٔ سلول انفرادی شوند. تمامی عاملان و آمران اعم از نیروهای امنیتی، مسئولان زندان و دستگاه‌ قضایی در محبوس کردن فعالان سیاسی و مدنی در سلول‌های انفرادی مسئولند و باید پاسخگو باشند.

اما مسئول اصلی خود کامهٔ امروز ایران علی خامنه‌ای است که باید پاسخگو باشد زیرا تمامی این سرکوب‌ها ، ظلم‌ها و فجایع به‌خاطر آن است که او کما فی‌السابق به حکومت مستبدانه، غیر قانونی و غاصبانه و غیر مشروع خود ادامه دهد

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. مملکت ما ایران تا از شکنجه، زندانی سیاسی پاک نشود و آزادی بیان
    واقعیتها و رویدادها اجرا نشود.
    مالیاتها اصولی نشود ،
    آمار کامل و صحیح در اختیار
    خلق قرار نگیرد ، نه مملکت سالم
    میشود و خدا راضی است .

  2. قرار و قاعده در نظام ولی فقیه اینه که وقتی عده ای همفکر دور هم جمع میشوند و در مورد یک نقص ” یا یک عمل غیر قانونی که تعدادش هم کم نیست گوشزدی میکنند یا خواهان تجدید نظر در ان میشوند یا قانون را ملاک قرار میدهند و نامه ای مینویسند همزمان مرتکب چند جرم میشوند که برای همه مجرمین امنیتی یکسان است! تشویش اذهان عمومی ” تجمع عیرقانونی به قصد بر هم زدن امنیت کشور ” توهین به رهبری! این سه جرم درهمه پرونده های کسانیکه هنوز در زندان هستند و چه انان که تحمل کیفر کرده اند مشترک است ” در کنار این جرائم اشتراکی گاهی جرایم اختصاصی نیز مطرح میشود مثل ایجاد راه بندان ” توهین به مامور دولت حین انجام وظیفه و چیزهای دیگری که شمارش انان از حوصله این مختصر خارج است! دستگیریها از دو سه روز تا دو هفته بعد از انتشار اینگونه نامه ها اغاز میشود و یک به یک ” برای هر یک پانزده شانزده مامور اعزام به نیت ارعاب خانواده ان شخص و مرحله بعدی شخم زدن خانه و غارت موبایل و لپ تاب و دسک تاب و کتابها و نوشته ها و فلش ها و دیسکها و البوم خانوادگی ادامه می یابد ” پس از ان نوبت به زندان انفرادی که از دو ماه تا چهارسال طول میکشد و سپس دادگاه و قاضی مقیسه و ده سال حبس و بعد دادگاه تجدید نظر که به شش تا هشت سال تبدیل میشود ” از داخل دادگاه و وکیل و محاکمه هم دیار البشری خبردار نمیشود ” منتظر باشید تا دستگیری نویسندگان نامه شروع شود!

  3. با عرض سلام. بگفته جناب ظریف، این همان حکومتی است که ما (همه ما) انتخاب کرده ایم. در این حکومت رهبر مستبد همه کاره است. ما رهبر خوب، و بد، نداریم. این مهم نیست که کی رهبر باشد، او راهی جز استبداد، بی‌رحمی و شقاوت ندارد.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »