سخنگوی ناجا: برای حفظ حقوق مردم به کولبران شلیک کردیم

زیتون– منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا، در مورد کشته شدن دو کولبر در بانه توضیح داد: «دو شب گذشته، در نیمه های شب و دردل تاریکی، مرزبانان هنگ مرزی شهرستان بانه متوجه ورود افرادی از مناطق ممنوع و نقاط قرمز امنیتی مرز به داخل کشور می‌شوند که با اخطار و هشدارهای پی در پی و تیراندازی هوایی سعی بر جلوگیری از استمرار تردد غیرقانونی آنان می کنند.»
مردم بانه در اعتراض به تیراندازی به دو کولبر و کشته شدن آنها در خیابان‌های این شهر تجمع کردند.
گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده حاکی از درگیری معترضان با پلیس و نیروهای امنیتی است. آژانس خبری موکریان نیز امروز خبر از بسته شدن مغازه ها و اعتصاب در شهر بانه کردستان داد.
روز دوشنبه ۱۳ شهریور، در پی تیراندازی نیروهای هنگ مرزی بانه به کولبران،‌ دو تن به نام‌های «حیدر فرجی» ۲۱ ساله و «قادر بهرامی» ۴۵ ساله کشته شدند که یکی از آنها دهیار شهرستان بانه بوده است.
در اعتراض به این حادثه، خانواده‌های کولبران و مردم محلی بانه روز دوشنبه در مقابل فرمانداری بانه تجمع کردند و خواستار رسیدگی فرمانداری بانه به این موضوع شدند.
تجمع‌کنندگان معتقدند از آنجا که فرصت اشتغال شایسته در مناطق مرزی کردنشین محدود است و جوانان از سرِ ناچاری به کولبری روی می‌آورند، امنیت کولبران باید حفظ شود.
منتظر المهدی اما با اشاره به تیراندازی مرزبانان در مرزهای غربی و حادثه‌ای که برای دو کولبر رخ داد گفت: «فلسفه وجودی مرزبانان حراست و پاسداریاز سرحدات مرزهاست. و برسر امنیت مردم هرکز مماشات نمی‌کنیم.»
به گفته او هر دو کولبر بدون توجه به فرمان های مورر ایست ماموران پلیس مرزبانی به تردد خود ادامه می‌دهند و در سایه بی‌توجهی آنان؛ با توجه به حساسیت منطقه و سوابق تهدیدات امنیتی گذشته برای پیشگیری از هر نوع پیشامد ضدامنیتی؛ ناگزیر مبادرت به تیراندازی کردند .که تعدادی از آنان متواری و متاسفانه دو نفر جان خودشان را از دست می‌دهند.
سخنگوی ناجا ادامه داد: «در بررسی‌های بعدی مشخص شد این دونفر از شهروندان همان منطقه و حامل محموله مواد محترقه بودند، نیروی انتظامی ضمن اظهار تاسف و تاثر از جان سپردن این دو شهروند بااشاره به اینکه موضوع فوق هیچ ارتباطی به بحث کولبری و مناطق و معابر مشخص شده برای تردد کولبران نداشته است.»
اکبر جوهری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان اما پیشتر با اشاره به تشکیل پرونده قضایی در مورد کشته شدن دو کولبر گفت: «تحقیقات آغاز و متهمین بازداشت شدند.»
به گزارش میزان، جوهری با اشاره به اینکه محموله این کولبران مواد محترقه بوده است، گفت: «در این زمینه پرونده قضایی در سازمان قضایی تشکیل، تحقیقات در حال انجام و متهمین شناسایی و بازداشت شده ‌اند.»

View Comments (1)

  • در اکثر کشورهایی که پیام اسلام ناب ولایی را درک نکرده اند مامورین انتظامی به فرد غیر مسلح شلیک نمیکنند ، اما در اینجا برای اینکه مبادا مشت و لگدی به سربازان گمنام امام زمان اصابت کند از ابتدا افراد را به گلوله می بندند ، نمونه آن حادثه اخیر مترو شهر ری !!
    میکشند و اظهار تاسف میکنند ، رافت اسلامی شوخی نیست !!!