دولت سوئد سوزاندن قرآن را شدیدا محکوم کرد؛ واکنش‌ دولت‌ها و شخصیت‌ها

زیتون –پس از اعتراض سازمان همکاری کشورهای اسلامی، دولت سوئد سوزاندن قرآن در این کشور را «اسلام ستیزانه» خواند و آن را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه سوئد آمده است: «دولت سوئد کاملا متوجه است که اقدام اسلام‌ستیزانه افرادی در تظاهرات، می‌تواند برای مسلمانان توهین‌آمیز باشد.»

در این بیانیه همچنین امده: «سوزاندن قرآن و هر متن مقدس دیگر توهین‌آمیز و بی‌احترامی و اقدامی آشکارا تحریک‌آمیز است. ابراز نژادپرستی و بیگانه‌هراسی و عدم تساهل و مدارا هیچ جایگاهی در سوئد و اروپا ندارد.»

در ادامه اعتراض‌ها به آتش زدن قرآن در سوئد، جمهوری اسلامی روند اعزام سفیر جدید خود به استکهلم را متوقف کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز یک‌شنبه، یازدهم تیر‌ماه، در توییتی از دیدار خود با حجت‌الله فغانی خبر داده و اعلام کرد علیرغم پایان مراحل اداری، سفیر جدید جمهوری اسلامی در سوئد «به علت اقدام دولت این کشور در صدور مجوز جسارت به ساحت قرآن‌کریم» به این کشور سفر نخواهد کرد.

اخیرا دادگاهی در سوئد اقدام پلیس این کشور در اوایل سال جاری میلادی جلوگیری از تجمع راستگرایان را مغایر با حق آزادی بیان و تجمعات تشخیص داد.

درپی صدور این حکم، روز چهارشنبه،‌ هفتم تیر، و همزمان با مناسبت عید قربان، سلوان مومیکا، پناهنده عراقی مقیم سوئد، با مجوز پلیس یک جلد قرآن کریم را در برابر مسجد جامع استکهلم آتش زد‌.

این اقدام واکنش گسترده بسیاری از دولت‌ها و شخصیت‌های سیاسی و دینی را به همراه داشت و بیش‌تر کشورهای اسلامی نیز سفیران سوئد را در پایتخت‌های خود احضار و آتش‌زدن قرآن را محکوم کردند.

سازمان همکاری کشورهای اسلامی روز یک‌شنبه با حضور نماینده جمهوری اسلامی نشستی فوق‌العاده در جده عربستان برگزار و بر لزوم اجرای حقوق بین‌الملل برای ممنوعیت تنفرپراکنی دینی تاکید کرد.

این نشست به دعوت عربستان سعودی و برای مقابله با «اعمال نفرت انگیز» تشکیل شد.

هم‌زمان وزیر مهاجرت عراق از رایزنی کشورش با دولت سوئد برای استرداد عامل آتش‌زدن قرآن خبر داد.

ایوان فائق جابرو همچنین از دولت سوئد خواست اجازه تکرار «چنین هتک حرمتی» را ندهد.

نوبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد، نیز در گفت‌و‌گو با همتای عراقی خود این اقدام را محکوم کرده و از آنچه روی داده ابراز تاسف کرد.

علی سیستانی، از مراجع تقلید بانفوذ شیعیان، نیز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد احترام به آزادی بیان به‌هیچ‌وجه صدور مجوز چنین اقدام شرم‌آوری را توجیه نمی‌کند.

وی در این نامه که روز پنج‌شنبه منتشر شد از آنتونیو گوترش خواست تا «اقدامات موثری به منظور جلوگیری از تکرار امثال چنین حوادثی اتخاذ کند و کشورها را به بازنگری در قوانینی وادار کند که اجازه وقوع چنین اقداماتی را می‌دهد».

یک روز پس از نامه سیستانی، میگل موراتینوس، نماینده عالی اتحادیه تمدن‌های سازمان ملل متحد، آتش‌زدن قرآن در استکهلم را به صراحت محکوم کرد.

در همین حال سلوان مومیکا، که به گزارش برخی منابع عضو سابق حشدالشعبی بوده است تصمیم دارد در روزهای آتی نسخه دیگری از قرآن را آتش بزند‌.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. .
    هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان توئیتید: مجوز پلیس سوئد برای اهانت به قرآن به ابتذال کشیدن آزادی بیان است.

    آقای نظیف،
    پلیس سوئد آتش زدن قرآن را ممنوع کرده بود سلوان مومیکا شکایت کرد و گفت قرآن را خودم خریده‌ام مال خودم است می‌خواهم به مالم آتش بزنم دادگاه ممانعت پلیس را مخالف قانون اساسی تشخیص داد و حکم پلیس را لغو کرد.
    هر کجا هست دل آزار دل زاری هست، پای مگذار در آنجا که دل آزاری هست.
    شود از مرغ هوا قدرت آزادی سلب، اندر آن باغ که صیاد ستمکاری هست.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    ۱- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    ۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی) و (مصطفی) تاج‌زاده را از میان بردارد.» این سخن او گرچه

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی می‌داده است و نظامیان

ادامه »

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید

ادامه »