«زندگی»؛ نبردی علیه_فراموشی

زیتون– همه چیز در کسری از دقیقه اتفاق می‌افتد، با شلیک یک گلوله یا سقوط یک چهارپایه. شهروندی به خاک می‌افتد، چند خانواده به خاک سیاه می‌نشینند، پدر و مادری حاصل عمرشان تباه می‌شود، کودکانی یتیم می‌شوند و … یک «زندگی» به پایان می‌رسد.

جمهوری اسلامی، از آغاز تا به امروز پایه‌های حکومتش را بر خون معترضان و مخالفانش بنا نهاده و قدرتش را با فراموشی این جان‌ها بیمه کرده. «فراموشی» همان شرکت بیمه‌ای است که تکرار این جنایت‌ها و تداوم این نوع حکمرانی را تضمین می‌بخشد و قشر «خاکستری»، معمولا بی‌آن‌که بداند یا بخواهد، سهامدار اصلی این شرکت‌.

#علیه_فراموشی هشتگ مشهوری در رسانه‌های اجتماعی فارسی‌زبان است و نامش یادآور سخن مشهوری از میلان کوندرا که «زندگی سراسر نبردی است علیه فراموشی».«زندگی» در جنبش ژینا(مهسا) هم در وجه استعاری و هم در شکل معمولی و مستقیم آن یکی از خواسته‌های سه‌گانه‌های معترضان بود و بیش از ۵۰۰ تن در این راه جان دادند تا به دیگران «زندگی» ببخشند.

و حالا در ایران #علیه_فراموشی، همان زندگی است. آن‌چه از این پس در سایت زیتون، در همراهی با این هشتگ تولید می‌شود مجموعه روایت‌هایی از قهرمانان این راه است. ما با پاس‌داشت این جان‌ها و مشارکت در نبردی #علیه_فراموشی، زندگی می‌کنیم. شما نیز می‌توانید با هم‌رسانی این آثار، زندگی را به مثابه نبردی علیه فراموشی ادامه دهید و حکمرانی را برای دشمنان «زن، زندگی، آزادی» دشوار سازید.

ترتیب تولید و انتشار این روایت‌ها «تصادفی»‌ست و در تهیه آن‌ها چند نویسنده و هنرمند گمنام ما را یاری داده‌اند که نام مستعار آنان در تیتراژ پایانی هر کدام آمده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »