توافق هسته‌ای در سایه تاسیس دبستان اتمی و تهدید اسرائیل؟ 

زیتون-محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، می‌گوید ورود حکومت ایران به حوزه فناوری‌های نوین و نوظهور با موانع و ممنوعیت‌هایی از سوی قدرت‌های جهانی روبرو شده است.

او در بیان دلیل این امر گفت که این فناوری‌ها باعث وارد شدن به راس هرم قدرت می‌شود و این هرم قدرت‌ساز است.

اسلامی افزود که توافق هسته‌ای «برجام را با تخریب و زیر سوال بردن زیر ساخت هسته‌ای شروع کردند.»

او توضیح نداد که منظورش از تخریب زیرساخت‌های هسته‌ای چیست.

اسلامی با بیان اینکه انرژی اتمی ربطی به بمب ندارد، گفت: «بمب را می‌گویند تا اجازه دسترسی به این فناوری را پیدا نکنیم.»

سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی همزمان با مذاکرات برای بازگشت تهران و واشنگتن به توافق برجام بیان شده است.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود افزود که جمهوری اسلامی «کمتر از ۲ درصد ظرفیت اتمی جهان را در اختیار دارد، اما ۲۵ درصد بازرسی جهان را در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی شنبه ۲۹ مرداد در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور ایران اعلام کرد بر اساس سند توسعه این سازمان، باید تا ۲۰ سال آینده، «فقط در بخش نیروگاهی حداقل ۳۰ هزار نیروی متخصص» هسته‌ای تربیت شوند.

در فروردین‌ امسال، محمد اسلامی از تهیه سند توسعه راهبردی ۲۰ ساله سازمان انرژی اتمی ایران خبر داده بود.
او ضمن تاکید بر گسترش مدارس انرژی اتمی در ایران اعلام کرد که امسال «تصمیم گرفتیم در شهرهایی که دارای تاسیسات هسته‌ای هستیم نیز از مقطع دبستان این مدارس را تاسیس کرده و گسترش دهیم.»

از سال ۲۰۰۶ پس از تصویب قطعنامه ۱۷۳۷ در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحصیل در رشته‌های مربوط به انرژی هسته‌ای در برخی از دانشگاه‌های جهان برای دانشجویان ایرانی ممنوع شد. این ممنوعیت به دلیل هراس از نقض تحریم‌ها توسط جمهوری اسلامی ایجاد شد.

سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در حالی بیان شده که اسرائیل و تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران پیشرفت برنامه هسته‌ای حکومت ایران هستند.

پس از ارائه نامه جمهوری اسلامی در خصوص توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا چند مقام آمریکایی و اسرائیلی اعلام کردند که دولت جو بایدن در روزهای اخیر تلاش کرده که به اسرائیل اطمینان دهد که احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام قریب الوقوع نیست و با اعطای امتیازات جدید با ایران موافقت نشده است.

وب سایت آمریکایی اکسیوس و وب سایت اسرائیلی والانت نوشته اند که مقامات اسرائیل نگرانند و گفت‌وگو بین اسرائیل و آمریکا دشوار شده است.

در همین حال حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران تهدیدات جدیدی علیه اسرائیل بیان کرده و گفته است که غزه در «میدان مقاومت و مبارزه تنها نیست بلکه این مبارزه به کرانه باختری هم منتقل شده است».

سلامی در گفت‌وگو با سایت رهبر جمهوری اسلامی مدعی شد که «هیچ حاشیه امنی در هیچ نقطه‌ای» برای اسرائیل و ساکنان آن وجود ندارد و با لحاظ توان حزب‌الله در کنار قدرت راکتی و آتشباری نیروهای فلسطینی، دیگر همه نقاط اسرائیل می‌تواند نقطه تلاقی آتش راکتی «محور مقاومت» باشد.

علی خامنه‌ای پیش از این گفته بود که «کرانه باختری قطعا تسلیح خواهد شد.»

مخالفت‌ها با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ارتباط مستقیمی با تهدیدهایی دارد که مقامات حکومتی علیه اسرائیل و مخالفان منطقه ای خود مطرح می‌کنند.

اگر چه تهران بارها گزارش‌های اسرائیل و سخنانی که در مورد تلاش برای دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی بیان شده را رد کرده است. اما تهدیدهای فرماندهان نظامی خصوصا در سپاه پاسداران باعث شده که جامعه جهانی به اقدامات جمهوری اسلامی مشکوک باشد. اخیرا نیز برخی از مقامات حکومتی اعلام کرده‌اند که به توانایی فنی ساخت بمب اتمی دست یافته‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

4 پاسخ

  1. بایدجنایاتی که امریکادرحق بشریت کردواسرائیل جنایتکاررامثل سوسک زیرپاله کردایران امپراطوری خفته چندهزارساله بیدارشده است امریکاواسرائیل مگس سرراه هستندملت ایران پای تاریخ ورهبری ایستاده اندوامیدواریم مدیریت داخلی لایق سرکارباشندتابکمک اقای رئیس مشکلات اقتصادی وبیکارمردم ومسکن قدرت خریدمردم حل شودانشااله

  2. جمهوری اسلامی اگر به فکره ملت ایران است، باید ازدیدگاه مردمی نگاه کند که هیچ قدرتی در خریدندارند .ومخصوصا آن دسته افرادی که‌ هیچگونه درامد دولتی ندارند وازکاره آزاد بهره می‌برند،.آنگونه که به دفاع اهمیت می‌دهیم، به دله ملت هم باید اهمیت داد

  3. چه برجام توافق بشه، چه نشه، به هرحال ایران برای پشتوانه قدرت مند، بمب های اتمی خودش را درصدها متری زیر زمین خواهد ساخت، دورازعقل است که به همین راحتی ایران برجام را بپذیرد، پذیرفتن برجام، یعنی دست ایران در جهان باز شودبابرداشتن تحریم ها مخصوصا درامر تجارت وعادی سازی کشورها، شاید هم تاکنون ده ها نوع بمب اتمی ساخته، هیچ مغز خرخورده ای نمیاد این همه سرمایه ملی را به همین راحتی بساتش راجمع کند، مطمئنأ گزینه دیگری هست، ازاول هم حدف ایران دست یابی به انواع بمبهای اتمی بوده، ازاورانیوم ضعیف شده، تا اورانیوم ترکیبی کبالت، ایران دیوانه بار بسوی سلحاحی میرود که تاکنون بالاتراز ان ساخته نشده، ساخت بمب های اتمی معمولی برای برای ایران اسباب بازیه، ایران به دنبال قدرتیست که بافشردن یک دگمه یک کشور بزرگ از روی نقشه حذف شود، مثل بمب ترکیبی اورانیوم وکبالت،

  4. مگر در مسابقات ودفاع ها ندیده اید که باید به حریف چنگ و ندان نشان داد. باید باقدرت حرف زد. باید دشمن را با داشتن هابزار قدرت ترسان. این که ما توان ساخت بمب اتم داریم مایه قدرت است. قطعا اگه سران احمق صهیونیست بخواهند ملت یگبزرگ وشجاع ما را تهدید کنند. ماهم آنها را نابود خواهیم کرد. اظهار عجز دشمن جرری واظهار قدرت دشمن را معیوس خواهد کرد.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »