حجاب اجباری در گفت‌وگو با نواندیشان دینی

زیتون– در سال ۱۳۹۵، اولین سال فعالیت سایت زیتون، در پرونده‌ای ویژه نظر نواندیشان دینی را ، اعم از شیعه و سنی، پیرامون موضوع حجاب اجباری و حد و حدود حجاب اسلامی جویا شدیم. در این روز‌ها که به یُمنِ کنش‌گری شهروندان و کارزارهای فضای مجازی، این موضوع بیش از پیش مورد توجه جامعه و حکومت قرار گرفته است، برای انعکاس نظر این نحله از صاحب‌نظران دینی، پرونده را باز نشر می‌کنیم.

این پرونده به‌زودی از سوی انتشارات زیتون نیز منتشر خواهد شد.

***

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. با عرض سلام و درود خدمت مدیران و گردانندگان محترم رسانه زیتون
    شکی نیست که تشت هر دو مشروعیت دینی و سیاسی حکومت در ایران از بام برافتاده و کمتر کسی است که تره ای بر سیاست های اجرائی نظام چه در حوزه داخلی و چه خارجی خرد کند. در بحبوبه و هنگامه داستان نه , به حجاب اجباری و برداشتن پوشش ها توسط زنان غیور کشورمان از سرها و از آن سو مقابله حکومتیان با این پدیده اجتماعی که قطعا نوع خاصی از روند مبارزه منفی (نافرمانی مدنی) مردم در برابر نظام اقتدارگراست و تقریبا شبیه آندسته از برنامه ریزیها و عملیاتهایی است که در حوزه تقابل اطلاعاتی و امنیتی به آن “ضربات نیش زنبوری ” می گویند که با دو هدف اصلی اجرا می شود, اول کلافه کردن طرف مقابل و دوم فرو ریختن دیواره تمرکز او و فرو کاستن از توانایی های بالفعل و بالقوه اش , به یاد نظریه جامعه شناختی ای از مولانا در مثنوی شریف افتادم که یادآوری آن در این مقال خالی از لطف نیست:
    مولانا در فرازهای پایانی داستان حیوانات جنگل و شیر و خرگوش در دفتر اول مثنوی چنین میفرماید:
    چاه مظلم گشت ظلم ظالمان
    این چنین گفتند جمله عالمان
    هر که ظالمتر چهش با هول تر
    عدل فرموده است بدتر را بتر
    ای که تو از جاه ظلمی می کنی
    دانکه بهر خویش جاهی میکنی
    گرد خود چون کرم پیله بر متن
    بهر خود چه می کنی اندازه کن
    (مظلم با ضمه یعنی تاریک) با عرض پوزش این معنی را برای عزیزانی آوردم که شاید این کلمه برایشان تازه گی داشته باشد نه برای اساتید محترم.
    مولانا در مصرع دوم بیت اول , میفرماید این نظریه عالمان است! یعنی عالمان جامعه شناس و تاریخ , نمی فرماید این چنین گفتند جمله عارفان یا صوفیان و تصویر ماورائی به نظریه نمی دهد.
    شکی نیست که همه حکومت های ستمگر در طول تاریخ در چاهی که خود با رفتار و کردار خود و ظلمی که بر مردم کرده اند فرو افتاده و مضمحل شده اند و صد البته سرنوشت نظامهایی که با شعار و ابزار دینی با مردم چنین کرده اند سرنوشت خوفناکتری در تاریخ داشته اند. حاکمان کنونی کشور عزیزمان ایران در این مرحله بعد از یکدست کردن قوا که البته باید سالها قبل صورت می گرفت و به نظرم به خاطر اشتباهات تاکتیکی نیروهای اصلاح طلب که شرح آن در این دیدگاه نمی گنجد کمی دیرتر انجام شد وارد فاز سرکوب تمام عیار شده است که در فرهنگ علوم سیاسی آنرا “جنگ حکومت با همه ملت” می نامند.حکومت بعد از سخنرانی رهبری آن مبنی ” خدای سال شصت خدای اکنون نیز هست” وارد مرحله سرکوب تمام عیار شده و سرعت خود را در سراشیبی اضمحلال افزوده است. به گمان من در این مرحله نو اندیشان دینی و فعالان ملی , آزادی خواهان و سکولارهای سیاسی باید تلاش کنند که موج های مختلف و متفاوت نافرمانی مدنی را به اشکال مختلف در جامعه گسترش دهند و مردم را به راه اندازی این موج های “نیش زنبوری” به تحرک بیشتر وادارند که در ادامه آن سر و بدنه نظام دچار کلافگی بیش از حد شده و منطق مقابله درست را بیش از پیش از دست خواهد داد. عزیزان: بر کسی پوشیده نیست که برای رهبران و مسئولین این حکومت “ججاب” اصلا محلی از اعراب ندارد و کلیت آن که در دست مافیاهای سیاسی و اقتصادی است تنها به ادامه حیات خود می اندیشد. تاکید آنها بر حجاب زنان در حوزه داخلی همانند تاکیدی است که به کلمه “عمق استراتژیک” در سیاست خارجی دارند که منظور از آن حفظ نظام و اقتدارگرائی خود بوده نه منافع ملت.
    با احترام
    داوود نمینی ( از مدیران و فرماندهان میانی حوزه امنیت خارجی در زمان جنگ ایران و عراق و ایضا یکی از باکسرهای مزرعه حیوانات جرج اورول)

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »