? زنده| جمهوری اسلامی «طرح ربودن مسیح علی‌نژاد» را تکذیب کرد

 



جمهوری اسلامی «طرح ربودن مسیح علی‌نژاد» را تکذیب کرد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، در رابطه با اعلامیه وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر طرح جمهوری اسلامی برای ربودن مسیح علی‌نژاد از فعالین حقوق مدنی ایرانی در ایالات متحده اعلام کرد این موضوع «واقعا ارزش پاسخگویی ندارد.»

وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد یک تیم چهار نفره وابسته به دستگاه‌ اطلاعاتی ایران تلاش کرده است که مسیح علی‌نژاد را از نیویورک برباید ولی این برنامه‌ریزی خنثی شده است.

بر اساس این بیانیه، علیرضا شوارقی فراهانی، ۵۰ ساله، محمود خاضعین، ۴۲ ساله، کیا صادقی ۳۵ ساله و امید نوری ۴۵ سال همگی شهروند ایران متهم شده‌اند که قصد داشتند با ربودن مسیح علی‌نژاد٬ او را به ایران منتقل کنند تا در دادگاهی در ایران محاکمه شود.

سعید خطیب زاده در این رابطه به ایسنا گفت: «این ادعای جدید دولت آمریکا که دشمنی آشکار و پنهانش با ایران بر کسی پوشیده نیست، آن قدر بی‌پایه و مضحک است که واقعا ارزش پاسخگویی ندارد».

به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه این اولین بار نیست که آمریکا به این قبیل «سناریوسازی‌های هالیوودی که تنها هدف آن احیای ناامیدانه مهره‌های سوخته و بی ارزش‌شده خود می‌باشد، مبادرت می‌ورزد.»



ارس امیری به صورت موقت آزاد شد

ارس امیری به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.

ارس امیری کارمند سابق شورای فرهنگی بریتانیا است٬ از اسفند ۹۶ در زندان به سر می‌برد.

وب سایت بیدارزنی گزارش داد که پس پذیرش اعاده دادرسی او در دیوان عالی کشور، به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد. بنابر این گزارش ارس امیری اوایل تیرماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شده است.

ارس امیری را به «نفوذ فرهنگی در جامعه از طریق هنر و اقدامات براندازانه‌» متهم و به ده سال زندان محکوم کرده بود.

این در حالی است که این زندانی سیاسی در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه، نوشته بود که نهادهای امنیتی از او خواسته‌اند با آن‌ها همکاری کند اما او این پیشنهاد را رد کرده است.

ارس امیری پیش از سفر به ایران، دانشجوی رشته فلسفه هنر در مقطع کارشناسی ارشد بود. او همزمان در شورای فرهنگی بریتانیا کار می‌کرد و در برگزاری نمایشگاه، جشنواره فیلم و جشنواره‌های فرهنگی، هنری بین ایران و بریتانیا همکاری داشته‌ است.



اصغر فرهادی در مصاحبه با مجله ورایتی: ایران کشوری سرکوب‌گر است

اصغر فرهادی٬ کارگردان نام آشنای ایران٬ در مصاحبه با مجله ورایتی گفت: «این حقیقت است که ایران کشوری سرکوب‌گر است که در آن شما آزادی برای سخن گفتن و بیان تفکرات‌تان ندارید.»

او در بخش دیگری از این مصاحبه افزود: «به نظرم ایران باید در صدر لیست کشورهایی باشد که محتوای مکالمه‌های رسانه‌های اجتماعی بیشتر درباره مسائل اجتماعی و سیاسی است. من در مورد این مسئله تحقیق کرده‌ام. یک بار که در هنگ کنگ بودم از مردم پرسیدم که بیشتر در رسانه‌های اجتماعی درباره چه چیزی صحبت می‌کنید؟ و آن‌ها گفتند بیشتر مسائل شخصی یا آشپزی یا دیگر مسائل تصادفی روزمره است. البته که حالا با وجود مشکلات چین بیشتر از رسانه‌های اجتماعی برای صحبت در مورد مسائل سیاسی استفاده می‌کنند اما به اندازه ایران نیست که به نظرم مردم دارند از آن به عنوان فرصتی برای صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن در مورد مسائلی استفاده می‌کنند که حس می‌کنند مانع بیان آنها شده‌اند.»

این مصاحبه علاوه بر بازنشر گسترده مصاحبه در خارج از کشور و رسانه های بین المللی؛ توسط ارگان رسانه‌ای سازمان تبلیغات اسلامی نیز بازنشر شد.



روحانی: اخبار مربوط به کمبود امکانات درمانی در سیستان و بلوچستان «دروغ است»

حسن روحانی، رییس جمهوری، انتقادها علیه کمبود امکانات درمانی در استان‌های جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان را رد کرد و گفت: «دروغ شاخدار نگویید.»

روحانی در جلسه امروز هیئت دولت گفت: «به دروغ به مردم نگویند که دولت‌ها از جمله دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای مردم سیستان و بلوچستان کاری نکرده‌اند. دروغ نسبت به نظام نبندند.»

او اضافه کرد این که گفته می‌شود مردم سیستان و بلوچستان تخت بیمارستانی ندارند، «سیاه‌نمایی» است. رییس جمهوری ایران همچنین میزان واکسیناسیون کرونا در استان‌های جنوبی را «وسیع» توصیف کرد.

رییس جمهوری با استناد به گزارشی که روز قبل از آن از سوی سازمان برنامه و بودجه به او ارائه شد، ادامه داد در استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر ۵۲۷۲ تخت وجود دارد که تعداد سرانه تخت بیمارستانی آن با سرانه کل کشور برابر است.

در روزهای اخیر وضعیت بحرانی شیوع کرونا در استان سیستان و بلوچستان، موجب موجی از انتقادها علیه وزارت بهداشت شد، اما سعید نمکی وزیر بهداشت این انتقادها را «بلوا، سیاه‌نمایی‌ و فتنه‌انگیزی‌» خوانده است.

در حالی که نمایندگان سیستان و بلوچستان از نبود تخت خالی بیمارستانی در این استان خبر داده بودند، نمکی گفته بود: «اکنون حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی در سیستان و بلوچستان داریم.»



تلاش ناکام جمهوری اسلامی برای ربودن مسیح علی‌نژاد

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دستگاه‌ اطلاعاتی ایران تلاش کرده است یک روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر را از نیویورک برباید. نام این روزنامه نگار در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا اعلام نشده است، اما مسیح علی‌نژاد در گفت‌وگو با رادیو فردا تایید کرد که او هدف این تلاش برای آدم ربایی بوده است.

یک دادگاه فدرال آمریکا در نیویورک روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه چهار شهروند ایرانی را به توطئه برای ربودن این روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر٬ نقض تحریم‌ها، کلاهبرداری بانکی و پولشویی متهم کرد.

مسیح علی‌نژاد ساعاتی پس از انتشار این خبر در پیامی توییتری از تلاش پلیس فدرال آمریکا، اف بی ای، برای خنثی کردن توطئه ربودنش تشکر کرده است.

براساس دادخواست صادره این چهار نفر قصد داشتند با ربودن مسیح علی‌نژاد٬ او را به ایران منتقل کنند تا در دادگاهی در ایران محاکمه شود.

علیرضا شوارقی فراهانی، ۵۰ ساله، محمود خاضعین، ۴۲ ساله، کیا صادقی ۳۵ ساله و امید نوری ۴۵ سال همگی شهروند ایران متهم شده‌اند که می‌خواستند این روزنامه نگار، نویسنده و فعال حقوق بشر ساکن بروکلین نیویورک را بربایند.

نیلوفر بهادری فر معروف به نلی بهادری‌فر که اکنون ساکن کالیفرنیا است به همدستی با این افراد متهم شده است. اتهام نیلوفر بهادری ارانه خدمات مالی به این افراد برای این توطئه اعلام شده است.

گزارش ها حاکی است که نیلوفر بهادری‌فر روز دوم ژوئیه با قرار وثیقه آزاد شده است.



دبیر ستاد امر به معروف: اساتید زن موجب کاهش نرخ ازدواج هستند

محمد صالح هاشمی گلپایگانی٬ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر٬ مدعی شد: «۶۰ درصد از اساتید زن که در دانشگاه تدریس می‌کنند مجرد هستند و تمایلی به ازدواج و تشکیل خانواده ندارند و بالتبع طرز تفکر این افراد بر دانشجویان پسر و دختر تاثیر گذار خواهد بود.»

او افزود: «وقتی آمار حجاب و رعایت عفاف کاهش پیدا کند آمار ازدواج و تمایل به فرزند آوری با کاهش شدید روبرو می‌شود و به جای آن نگهداری از حیواناتی، چون سگ جایگزین می‌شود.»

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: «در شرایط فعلی جامعه حجاب شاید اولویت نباشد، اما فوریت است و از طرف مسئولان باید به طور جدی به آن توجه شود.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »