تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه روسیه


بمبارانِ یکی از نمادهای مهم دوران هولوکاست در اروپا به‌ دست ارتش روسیه در جریان تهاجم نظامی به اوکراین واکنش خشمگینانه رئیس‌ جمهور اوکراین، دولت آمریکا، نهادهای بین‌المللی یهودی و اسرائیل را در پی داشت.

نظامیان روسیه در پیشروی‌ به سوی کی‌یف، پایتخت اوکراین، شامگاه سه‌شنبه، دهم اسفند، در جریان بمباران برای انهدام برج رادیو و تلویزیون دولتی اوکراین، نماد هولوکاست در جنگل بابی‌ یار را نیز که در نزدیکی این برج مخابراتی قرار داشت، هدف قرار دادند.

در جنگ جهانی دوم و زمانی که ارتش نازی آلمان اوکراین را اشغال کرده بود، ۳۴ هزار تن از یهودیان اوکراین و دیگر نقاط در سال ۱۹۴۱ که سومین سال جنگ بود، به جنگل و دره بابی یار برده شده و در آن‌جا به جوخه آتش سپرده شدند.

بابی‌ یار بزرگ‌ترین قبرستان دسته‌جمعی در کشتار شش میلیون تن از یهودیان اروپا در رویداد هولوکاست محسوب می‌شود. ارزیابی شده که بیش از یکصد هزار انسان دیگر و از جمله ملی‌گرایان اوکراینی در جنگ جهانی دوم در دره بابی‌ یار تیرباران شدند.

در حملهٔ سه‌شنبه‌شب ارتش روسیه، به نماد هولوکاست در جنگل بابی‌ یار آسیب زیادی وارد شد و پنج تن نیز کشته شدند.



ورود نیروهای روسیه به خارکیف و خرسون

بر اساس گزارش رسانه‌های اوکراینی درگیری‌‌ها با ارتش روسیه در طول شب گذشته ادامه داشته است. به گزارش آژانس اطلاعات مستقل اوکراین (UNIAN) نیروهای روس از جمله به یک مرکز پزشکی نظامی در خارکیف در شرق اوکراین حمله کردند.

نیروهای اوکراینی در درگیری‌ها در خارکیف موفق شدند شش تانک دیگر روسی مدل T-80BWM را ضبط کنند.

در شهر خرسون در جنوب اوکراین نیز درگیری‌‌ها ادامه داشته است. به گزارش آژانس Ukrinform، یک تانک روسی به ساختمان سرویس مخفی اوکراین (SBU) شلیک کرده است.

آنتون هراشچنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین از کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی در خرسون خبر داد که از جمله با کوکتل مولوتف از این شهر در برابر نیروهای روس دفاع می‌کردند.

بر اساس گزارش‌های محلی این شهر که در دهانه رودخانه دنیپر قرار دارد به محاصره درآمده است.

این اطلاعات از سوی منابع مستقل قابل راستی‌‌آزمایی نیست.



قیمت نفت از ۱۱۰ دلار عبور کرد

در پی حمله روسیه به اوکراین، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ۴/۸۸ درصد افزایش به ۱۱۰ دلار و ۹ سنت رسید و همچنین قیمت هر بشکه نفت خام سبک آمریکا با رشد ۵/۰۶ درصدی تا سقف ۱۰۸ دلار و ۶۴ سنت افزایش یافت.


اخبار بیشتر در این رابطه را اینجا بخوانید.